EDNA LOGO 1
EDNA LOGO 1

רוגלות: בתביעה נ’ NSO ע”י ווצאפ בקליפורניה נדחתה הטענה ש NSO כסוכנת של ממשלת ישראל זכאית לחסינות מתביעה (מרלין מזל)

מרלין מזל חיבלה בכל התביעות של אבות גרושים בארהב נגד שופטי ישראל

באוקטובר 2019 הגישה ווצאפ (פייסבוק, מטה) תביעה נגד NSO, היוצרים של פגסוס, בקליפורניה.  במקביל גם אפל (יצרני אייפון) הגישו תביעה לצו מניעה נגד הדבקת טלפונים בפגסוס, ועוד תביעה הוגשה ע”י קורבנות פגסוס מאל סלבדור.

הצוות הבינלאומי של משרד המשפטים הישראלי ללוחמה בטרור בראשות מרלין מזל נכנס לפעולה.  החשש הגדול של מרלין הוא שהתביעה תגיע לשלבי גילוי מסמכים ואז יתגלו כל מיני דברים מביכים בקשר שבין ממשלת ישראל ו NSO.  כך עולה משיחותיה עם עורכי הדין ששכרה, ארנולד ופורטר.

עוד עולה שמרלין מזל ביקשה מארנולד ופורטר להציע כסף לחברת מטה (ווצאפ ופייסבוק), שישולם ע”י ממשלת ישראל, אבל היועמשית של מטה סירבה והתעקשה על פס”ד עקרוני.

מרלין מזל הציעה ל NSO לטעון לחסינות כסוכנת של מדינת ישראל

 

מרלין מזל מיד שכרה את שירותי משרד ארנולד ופורטר (שאותם היא מעסיקה כבר מעל 10 שנים בהגנה מפני תביעות של אבות גרושים וכבר שילמה להם $1,500,000).  מרלין ביקשה מעוה”ד ג’ונתן בלינג’ר וריביס אנדרסון לייעץ למשרד המשפטים איזה השלכות יש למדינת ישראל, איך אפשר לעזור ל NSO ולמנוע ביצוע של המצאה כדין דרך אמנת האג על הנהלת בתי המשפט.

כמו כן מרלין ביקשה מעוה”ד של ארנולד ופורטר לראות אם אפשר להציע כסף לסתום לווצאפ את הפה, והאם הוא יכול לתת לה חוות דעת מה יקרה אם NSO – פגסוס תטען שהם סוכנים של מדינת ישראל הזכאים לחסינות מדינתית מפני תביעות.  מארנולד ופורטר אמרו לה שזה יהיה BOMBSHELL אם מדינת ישראל תודה בפומבי שפגסוס היא סוכנת של מדינת ישראל. הם יעצו לה לשמור על פרופיל נמוך.

מרלין מזל ביקשה מהם שיבדקו אם אפשר לפנות למשרד המשפטים האמריקאי כדי שיתערבו מאחורי הקלעים וידאגו לגרום לכך שהתביעה תיסגר.

 

 

מרלין מזל חיבלה בכל התביעות של אבות גרושים בארהב נגד שופטי ישראל
מרלין מזל חיבלה בכל התביעות של אבות גרושים בארהב נגד שופטי ישראל

 

מרלין מזל התחילה את הקריירה כתובעת עירונית בעיריית ניו יורק, אחרי שסיימה משפטים ב NYU.  היגרה לישראל והפכה דיירקטורית של אגף הלחימה בטרור והגנה על ביטחון המדינה בערכאות זרות של משרד המשפטים.

 

טענת החסינות של NSO כסוכנת של מדינת ישראל נדחתה 3 פעמים.  גם בבית המשפט הפדרלי, גם בבית משפט לערעורים ופדרלי וגם בבית משפט עליון בוושינגטון, 9/1/2023.  כעת השופט שאליו חזר התיק הורה ל  NSO למסור לווצאפ את הקוד לתכנת הפגסוס.

 

ראו מכתב של עמית אשכנזי מ”הסייבר הלאומי” לעו”ד רועי שיינדורף 30/12/2019

 

עמית אשכנזי מוטרד מכך שהפסד של NSO יקלקל את המוניטין של מדינת ישראל.  את המכתב שלח לפרקליט רועי שינדורף עם עותקים ליגאל אונא, ראש מערך הסייבר הלאומי, יעל גורן חזקיה יועצת בכירה לראש מערך הסייבר הלאומי, ורעות ימין מהלשכה המשפטית של מערך הסייבר הלאומי.

סייבר ישראל הלשכה המשפטית

ב’ בטבת, התש”פ,  30 בדצמבר, 2019

לכבוד

ד”ר רועי שיינדורף, משנה ליועץ המשפטי לממשלה

מר סדריק (יהודה) צבע, מחלקת ייעוץ וחקיקה (בינלאומי)

 

שלום רב,

הנדון: מערך הסייבר הלאומי – תביעת פייסבוק נגד NSO

 

בהמשך לדיון שהתקיים בלשכתך ביום 23.12.19, ולבקשתך אנו מציינים את העניין של מערך הסייבר הלאומי.

  1. בתמצית, מערך הסייבר הלאומי נדרש לשילוב בגיבוש העמדה הלאומית בהיבטים הבאים: היבטים משפטיים ומקצועיים הקשורים בפעילות טכנולוגית במרחב הסייבר, השפעת הדיון על המוניטין של תעשיית הסייבר הישראלית והפיקוח הישראלי עליה, וכפועל יוצא משני אלה, התדמית והיציבה הישראלית בסייבר.
  2. נציג היבטים אלה בקצרה להלן.

היבטים מקצועיים הקשורים בפעילות טכנולוגית במרחב הסייבר

  1. הפעילות המפורטת בכתב התביעה מתארת מעשים המהווים פעולות אסורות לכאורה לפי דיני המחשבים, הדינים האוסרים על פגיעה במחשב או במידע השמור בו, וזאת לצד טענות בדבר הפרות הוראות “תנאי שימוש” מסוגים שונים. טענות אלה עוסקות בפגיעה בהגנת הסייבר של מוצרים ושירותים במרחב הסייבר.
  2. בעידן שבו מערכות מחשב מחוברות אחת לשנייה, ולנוכח הקישוריות הרבה במרחב הסייבר, עולות תדיר שאלות של גבולות המותר והאסור בביצוע פעולות הקשורות בחדירה אסורה לחומר מחשב.
  3. בהקשר זה מערך הסייבר היה מעורב בהמלצות להנחיית פרקליט המדינה 2.38 בנושא “מדיניות העמדה לדין וענישה בעבירה של חדירה לחומר מחשב”, פסקה 15(א).[1]
  4. בנוסף, כידוע מתנהל בשנים האחרונות שיח מורכב אודות המתח שבין התועלת להגנת פרטיות והגנת הסייבר שבפריסה רחבה של הצפנה חזקה במוצרים ושירותים טכנולוגים, לבין הסיכון לפעילות המודיעין והאכיפה הממשלתית. משרד המשפטים האמריקני טוען שעקב פריסת הצפנה חזקה רשויות המודיעין והאכיפה אינן יכולות לבצע את תפקידן ולמנוע אירועי ביטחון או פשיעה חמורים.
  5. במובן זה למערך הסייבר עניין בהשתתפות בשיח מורכב זה, על היבטיו השונים, ועל הקשריו השונים.

השפעת הדיון על המוניטין של תעשיית הסייבר הישראלית והפיקוח הישראלי עליה

 

  1. ככל שיש סיכון שייקבע כי הפעילות המפורטת בכתב התביעה אינה חוקית, לקביעה זו לגבי חברה ישראלית גדולה מאוד, עלולה להיות השפעה על הדימוי של תעשיית הסייבר הישראלית.
  2. בנוסף, התביעה מעוררת שאלות לגבי היקפו וטיבו של הפיקוח מראש שמבוצע לגבי מוצרי ושירותי החברה הנתבעת בישראל.
  3. בפרט עולה השאלה האם המעשים המתוארים בכתב התביעה היו ידועים לרשויות הפיקוח, האם יש בהם הפרה של הוראות הפיקוח, ומה עמדת הגורמים המוסמכים בנושא הפיקוח על הייצוא בנושא.
  4. לכל אלה השפעה על תעשיית הסייבר הישראלית, אשר מערך הסייבר הלאומי מופקד בין היתר על קידומה בהתאם להחלטות הממשלה בנושא הסייבר.

חשש ליצירת זיקה בין הדיון הנוכחי לבין עמדות לכאורה של ישראל בתחום כללי התנהגות בסייבר

 

  1. מעורבות ישראלית ממשלתית בתיק זה, משיקולים שונים, מעלה חשש ליצירת זיקה, ולו תדמיתית, בין עמדותיה של הממשלה והאינטרסים שהיא מקדמת לבין פעילות החברה.
  2. בהקשר זה נזכיר את הפרופיל הגבוה שבו מנהלת חברת פייסבוק את התביעה, באופן הכולל מאמר דעה בעיתונות המובילה בארה”ב.[2]

סיכום

  1. על רקע האמור אנו מבקשים להשתתף בדיונים על מנת לבטא זוויות אלה במסגרת הליך קבלת ההחלטות, תוך איזון בין האינטרסים השונים העולים לבין היבטים אלה.

בכבוד רב,

עמית אשכנזי, היועץ המשפטי, מערך הסייבר הלאומי

 

העתק: מר יגאל אונא, ראש מערך הסייבר הלאומי

גב’ יעל גורן חזקיה, יועצת בכירה לראש מערך הסייבר הלאומי

גב’ רעות ימין, הלשכה המשפטית, מערך הסייבר הלאומי

 

[1]  פרקליט המדינה, הנחייה 2.38 בנושא “מדיניות עמדה לדין וענישה בעבירה של חדירה לחומר מחשב”, https://www.justice.gov.il/Units/StateAttorney/Guidelines/02.38.pdf

[2] Will Cathcart , Why WhatsApp is pushing back on NSO Group hacking, [Will Cathcart is head of WhatsApp, which is owned by Facebook.], Washington Post, 29.10.19, https://www.washingtonpost.com/opinions/2019/10/29/why-whatsapp-is-pushing-back-nso-group-hacking/

 

PDF

מכתב עמית אשכנזי לרועי שיינדורף שהפגסוס יעשה בושות למדינת ישראל

 

עמית אשכנזי שהיה יועמש הסייבר פחד שהפגסוס יעשה בושות למוניטין של מדינת ישראל
עמית אשכנזי שהיה יועמש הסייבר פחד שהפגסוס יעשה בושות למוניטין של מדינת ישראל

 

רועי שיינדורף בדיחה נלעגת בעולם צוחקים עליו ולטיעונים שלו
רועי שיינדורף בדיחה נלעגת בעולם צוחקים עליו ולטיעונים שלו

 

ראו מכתב ששלח משרד “קלירי גוטליב” מוושינגטון עם חוות דעת ראשונית על השפעות התביעה על מדינת ישראל 26/12/2019

 

משרד קלירי גוטליב כתב למרלין מזל שאם NSO תטען שהיא סוכנת של מדינת ישראל ולכן מגיע לה חסינות כמו שיש למדינה ריבונית זרה זה יהיה BOMBSHELL ויפתח פתח לתביעות.

כמו כן הם הזהירו את מרלין מזל מפני דחיית קבלת מסמכים לביצוע מסירה לפי אמנת האג סע’ 13 (סעיף שמאפשר למדינה להתנגד ולא לבצע מסירה בטענה של פגיעה בריבונות ישראל).  לדבריהם מותר להתנגד לפי סע’ 13, אבל שופטים אמריקאים לא אוהבים את ההתחכמות הזו, והם יגיבו באישור למשלוח בדואר אלקטרוני.

מרלין לא אהבה את התשובות האלה, ורצתה מישהו יותר זורם, ולכן פנתה אל הצמד חמד ממשרד ארנולד אנד פורטר שמוכנים לזרום איתה, ג’ון בלינג’ר וריביס אנדרסון.

Opinion of Cleary Gottlieb to State of Israel re NSO Hague and Sovereignty service 26-12-2019

 

 

 

ראו מכתב של מרלין מזל לעוה”ד האמריקאים המפרט את חששותיה

 

את הטיוטה ניסחה עו”ד ורד שפילמן ובגלל זה יש הרבה שגיאות באנגלית ב PDF

Dear Matthew and Alexis,

Further to our conversation, we are interested in obtaining legal advice with regard to the case Whatsapp v. NSO Group Technologies Ltd, Case No. 19-cv-07123-JSC. A copy of the complaint and of the docket sheet is attached. Our understanding is that the complaint was served on NSO three weeks ago through DHL and yesterday through the Israeli Central Authority (Directorate of Courts), although we have not yet received copies.

The Israeli Central Authority transmitted the complaint to an agent who served NSO pursuant to article 5(1)(b) of the 1965 Hague Service Convention. However, we do not know whether a confirmation of service has been sent to the plaintiffs.

We are specifically concerned that sensitive or confidential information that is held by NSO that relates to the State of Israel would be revealed in discovery proceedings. Therefore, we would appreciate your opinion on the following initial questions that we have identified:

Service

  1. Is it your understanding that the complaint has been properly served under US law?
  2. Would there still be any effect for the State of Israel to lodge an Article 13 objection under the 1965 Hague Service Convention, and if so, what is the time frame for lodging such a request? What would be the advantages and disadvantages of doing so?
  3. If Israel raises an objection, to what extent can the plaintiffs bypass such an objection by serving NSO through other means? Is there a deadline for the submission of an objection in order for it to be effective?

Procedure

  1. Can you explain the procedure of the case in terms of deadlines and next steps? According to what we understand from the docket, the next step is a submission on case management (including ADR) on 23 January, to be followed by a hearing on 30 January.
  2. When do you expect that the issue of discovery will first arise?

Strategic steps

  1. Please provide your initial analysis of the case, the plaintiffs’ motives and interests in the litigation, and the potential alternative paths for the parties to reach a settlement or of the defendants to dismiss the case.
  2. Please explain all the possibilities available to the US Government to intervene in these proceedings in order to dismiss the case or stop the proceedings before the discovery phase, including arguments that the case pertains to state secrets, defense, foreign relations of the US or of other foreign states.
  3. In this regard, please also describe the legal tools and/or strategies available to the US Government under US law to (a) protect information that is classified under US law, (b) otherwise protect US Government interests, or (c) in order to have the case dismissed?
  4. Please also clarify the likelihood that the court would grant the motion to dismiss based on an Amicus Brief submitted by the US Government asking to dismiss the case.
  5. Would it be possible for a foreign state to intervene in reliance on any of the strategies described above? What would be the potential likelihood of such intervention to succeed in dismissing the case ?

Discovery

  1. When do you expect that the issue of discovery would first come up? As a procedural matter, could discovery be ordered with respect to any preliminary motions?
  2. What are the legal tools and/or strategies available to the State of Israel to protect information that is classified under Israeli law, and/or the release of which would harm Israel’s national security?  What is the timing as to filing of any related motions?
  3. To what extent would it be possible for NSO to object to the disclosure of information or documents on the grounds that such disclosure is prohibited under Israeli law or prohibited by an Israeli court order?

Is there prior precedent in which US courts have protected and/or compelled discovery of classified information of foreign states? If so, please provide a summary of these cases.

Motion to dismiss and other tools

  1. Does NSO have grounds for lodging a motion to dismiss? If yes, what would be the legal arguments they could raise and what is your assessment as to the likelihood that the federal district court would dismiss the case?
  2. Is there any other way to end the case, including, for example, using ADR? (We noticed this was referenced in the docket – is this a mandatory process either under the rules of the California Northern District or otherwise (e.g., under the Whatsapp user terms)?)
  3. What is the likelihood of a successful derivative immunity argument? If NSO wishes to raise this, would there need to be a statement by the relevant state(s) supporting this claim or could NSO raise this claim without referring to any supporting statement by a state? What are the advantages and disadvantages for Israel if NSO were to raise such an argument?

We would appreciate if you could get back to us with a capped fee and an estimate as to how much time you expect the research to take.  We are aware that this case is coming in in the midst of the holiday season and that the deadlines are extremely tight, but it is important for us to receive your advice as soon as possible. Bearing in mind the current circumstances, please let us know how soon you can respond to us.

We would also appreciate if you could please track the docket and let us know of any developments.

טיוטה של מרלין מזל תביעת ווצאפ נגד פגסוס NSO מדינת ישראל חוששת מגילוי מסמכים 24-9-2019

ראו הסכם ייצוג משפטי בין ARNOLD & PORTER למדינת ישראל נשלח למרלין מזל 4/2/2020

 

Retainer Arnold & Porter by State of Israel to represent in Whatsapp v NSO to Marlene Mazel 4-2-2020

ראו מכתב של ג’ון בלינג’ר למרלין מזל תיאום גרסאות עם NSO והעברת התביעה לישראל…… 2/4/2020

 

במכתב זה ג’ון בלינג’ר מודיע למרלין מזל שהם מתאמים גרסאות עם NSO בבקשת NSO למחיקה על הסף (MTD).  הוא מספר לה שאחת הטענות היא שבתי המשפט בישראל נאותים ומתאימים לדון בתביעה של ווצאפ.  לדבריו יש שורה של פסיקות בהן הצליח לטעון שמקום השיפוט צריך להיות ישראל.

ממש בדיחה.  ששופטים ישראלים ידונו בתביעה של ווצאפ על חדירה דרך האפליקציה והדבקתה בפגסוס.  הרי מייד ייצא צא”פ בישראל עם תעודת חיסיון והתיק ייקבר.  חחח. אף שופט בשלושת הערכאות לא בלע את הפיתיון.

LTR of John Bellinger to Marlene Mazel in Whatsapp v NSO coordinating Versions with NSO 2-4-2020

 

מייל של ריביס אנדרסון למרלין מזל שעוה”ד של NSO לא מדייקים ומגזימים 2/4/2020

2/4/2020.  מייל זה מתחיל בהעברה של טיוטה של הבקשה של NSO למחיקה על הסף מטעם באי כוחם King & Spalding.

ריביס אנדרסון מעביר את הטיוטה למרלין מזל ומסביר לה שעוה”ד של NSO מגזימים בתיאור הפיקוח של משרד הביטחון הישראלי על NSO, כשבפועל אין שום פיקוח כזה.  כלומר NSO שיקרה לבית המשפט.

 

Reeves Anderson Email to Marlene Mazel that NSO Lawyers King & Spalding are embellishing 2-4-2020

 

איתי אפטר מתודולוגיה הומוקוקסינלית במשפט בינלאומי
איתי אפטר מתודולוגיה הומוקוקסינלית במשפט בינלאומי
איתי אפטר שומניזציה מוחית משפיעה על איכות המשפט הבינלאומי
איתי אפטר שומניזציה מוחית משפיעה על איכות המשפט הבינלאומי

התייעצות בין מרלין מזל וריביס אנדרסון על החשש שיתגלה כי NSO מחזיקה שרת בארה”ב 29/9/2020

 

התובעת ווצאפ ביקשה צו המורה לכל בעלי ענין לשמר ראיות הקשורות לכל פעילות של NSO על גבי שרתים אמריקאים, ומרלין מזל מאוד מודאגת שיתגלה כי NSO עברה על החוק האמריקאי.  ריביס אנדרסון עונה לה שאם מדינת ישראל לא תשמור את הראיות האלה, השופטת עולה להתעצבן ולראות בכך חבלה בהליכי משפט.

 

 

Reeves Anderson telling Marlene Mazel that if NSO servers are in US and not disclosed 29-9-2020

ראו מייל של אבישי דון ממשרד ארנולד ופורטר למרלין על עיכוב גילוי מסמכים 30/9/2020

 

מייל מצחיק שבו משרד ארנולד אנד פורטר מתלהב מהעובדה שהשופט שפסק נגד NSO שלא מגיע לה חסינות, במקביל עיכוב את תהליכי גילוי המסמכים עד הערעור.  לא היה מה להתלהב.  מדובר בהחלטה סטנדרטית.

 

30-9-2020 Avishai Don at Arnold & Porter Mail to Marlene Mazel RE NSO appeal

מייל של ג’ון בלינג’ר מארנולד אנד פורטר למרלין מזל אחרי שיחה עם עוה”ד של NSO 1/10/2020:  לשלם לווצאפ פיצוי ולסגור ענין. 

 

בלינג’ר מספר שעוה”ד של NSO סבורים שהמכתב שמדינת ישראל שלחה מאוד עזר להם והשפיע על השופטת לעצור את גילוי המסמכים עד להחלטה בערעור.

עוה”ד של NSO גם חושבים שמדינת ישראל צריכה לפנות לתובעת מטה/ווצאפ ולהציע לה כסף.  התובעת היא חברת מטה (ווצאפ/פייסבוק) והיועמשית של מטה היתה ג’ניפר ניוסטד.  מדינת ישראל פנתה אליה 9 חודשים קודם לכן והיא סירבה לקחת כסף כפיצוי.  היא רצתה הלטה עקרונית.

הם חושבים שעכשיו כשהעמידו הגנה כל כך טובה, ג’ניפר ניוסטד תכעס על עורכי הדין שהיא לקחה, על כך שגררו אותה לתביעת סרק, היא תבין ש NSO ומדינת ישראל יגררו אותה במשך שנים במשפטים, ולכן אולי כן תסכים לקחת כסף ולסגור ענין.

 

John Bellinger email to Marlene Mazel spoke to NSO lawyers King & Spalding 1-10-2020

 

ראו פירוט השתלשלות התביעה ב 2019-2020

 

החלק הנוגע לרקע עובדתי – ביחס להליך המשפטי המתנהל בארה”ב

א. פרטי התביעה:

 

  1. בתאריך 29 לאוקטובר 2019 הוגשה תביעה נזיקית על-ידי החברות Whatsapp ו- Facebook (להלן: “התובעות”) כנגד החברה הישראלית NSO Group Technologies Limited, וכן כנגד חברת Q Cyber Technologies Limited. (בעלת מניות הרוב בחברת NSO) (להלן: “הנתבעות”). התביעה הוגשה בבית המשפט הפדראלי במחוז הצפוני של קליפורניה (תיק מספר 4:19-cv-07123- Northern District of California – להלן: “בית המשפט בקליפורניה”).

 

  1. בכתב התביעה (המצורף לבקשה זו ומסומן “נספח א'”) נטען, בין היתר, כי הנתבעות יצרו, הפיצו והפעילו תוכנת ריגול כדי ליירט ולהפיק מידע מטלפונים סלולריים או מכשירים אחרים. נטען, כי מוצרי החברה כוללים את תוכנת “פגסוס” – תוכנת ריגול מסוג “סוס טרויאני”. נטען, כי תוכנות אלו, לרבות “פגסוס”, נועדו להתקין מרחוק ולאפשר גישה מרחוק לשליטה על מידע, לרבות שיחות, הודעות ומיקום – במכשירים ניידים המשתמשים במערכות ההפעלה של Android, iOS וBlackBerry. כתב התביעה מציין, כי הנתבעות ניצלו חולשות במערכות ההפעלה ואפליקציות והשתמשו בשיטות בעייתיות נוספות כדי לאפשר את הגישה הנ”ל.
  2. נטען, כי בהתאם לפרסומים בתקשורת ולמסמכי NSO, ניתן להתקין את “פגסוס” על טלפון, מבלי שהמשתמש בטלפון ינקוט בכל פעולה שהיא, כגון הקלקה על קישור או הודעה מסויימת. עוד נטען, שהנתבעות השתמשו ברשת מחשבים כדי לעקוב ולעדכן את הגירסה של “פגסוס” שהותקנה על גבי מכשיריהם של “הקורבנות” (כפי שכונו על-ידי התובעות בכתב התביעה). נטען, כי באמצעות רשת זו הנתבעות סיפקו שירותי תמיכה ושלטו על התפעול של לקוחותיהם ב”פגסוס “. עוד נטען, כי הנתבעות מספקות תמיכה טכנית ללקוחותיה המשתמשים ב”פגסוס “.
  3. נטען בכתב התביעה, כי בין ינואר 2018 ומאי 2019, הנתבעות יצרו, וגרמו ליצירת, חשבונות ווטסאפ ופייסבוק שונים והסכימו לתנאיי השירות של ווטסאפ. לפי הנטען, הנתבעות השתמשו או גרמו להשתמש בחשבונות אלה לשלוח תוכנה זדונית למכשירי יעד במדינות שונות, כולל קפריסין, ישראל, ברזיל, אינדונזיה, שוודיה והולנד, במהלך אפריל ומאי 2019 . נטען כי הנתבעות השתמשו בשרתים במדינות שונות, כולל בארצות הברית, על מנת להתחבר אל מכשירי היעד.
  4. נטען, כי הנתבעות ביצעו reverse engineering”” לאפליקציה של וואטסאפ ופיתחו תוכנה שאפשרה להן לחקות פעילות לגיטימית של וואטסאפ על מנת להפיץ תוכנה זדונית למכשירי יעד.
  5. נטען, כי בין התאריכים 29.4.2019 ועד ה- 10.5.2019 השתמשו הנתבעות בשרתי וואטסאפ, כדי להפיץ תוכנת ריגול לכ-1400 מכשירים ניידים לצורך ביצוע מעקב אחר משתמשי וואטסאפ מסוימים, לרבות עורכי-דין, עיתונאים, פעילי זכויות אדם, מתנגדים פוליטיים, דיפלומטיים ובכירי ממשל זרים אחרים. נטען, כי היעדים היו משתמשי וואטסאפ ממדינות שונות, לרבות בחריין, איחוד האמירויות ומקסיקו.

 

 

  1. סמכות שיפוט: בכתב התביעה נטען כי לבית המשפט הפדרלי של מחוז צפון קליפורניה סמכות לדון בתביעה, הן בשל עילות התביעה המבוססות על חקיקה פדרלית, הן נוכח ה התקיימות של diversity (כאשר לא כל הנתבעים הם מאותה מדינה בארה”ב),והן בשל התקיימותה של סמכות פרסונלית ביחס לנתבעות. הנימוקים לקניית סמכותו של בית המשפט מתייחסים, בין היתר, לסכום התביעה העולה על 75 אלף דולר כמו גם להסכמתן של הנתבעות לתנאי השירות של וואטסאפ, אשר כוללים תניית שיפוט מכוחה יכול בית המשפט דנן לקנות סמכות. כמו כן צוין כי הנזק לתובעות נגרם בקליפורניה ולכן ביהמ”ש מהווה את הפורום הנאות.

 

  1. עילות התביעה: התובעות טוענות לארבע טענות עיקריות, ביחס לעילות התביעה:

הפרת חוק המחשבים הפדרלי – התובעות טוענות כי הנתבעות הפרו את חוק המחשבים הפדרלי (California Computer Fraud and Abuse Act, 18 U.S.C. § 1030) בכך שבפעמים שונות בין ה-29 לאפריל 2019 ועד ה-10 למאי 2019, הנתבעות ניגשו, השתמשו או הביאו לשימוש בשרתי האיתות והממסר (signaling servers and relay servers) של התובעות ללא הרשאה, במטרה לפרוץ כ-1400 מכשירים. על-פי הנטען, הנתבעות ביצעו הונאה לצורך השגת מידע מהמכשירים הפרוצים, ב”מחשבים” ו”מחשבים מוגנים” כהגדרתם בחוק.

התובעות טוענות כי הונאה זו כללה הסכמה כוזבת לתנאי השימוש של וואטסאפ, שליחת פקודות לא מורשות למחשבי התובעות והסוואת הפקודות כתנועות רשת לגיטימיות, על מנת לקבל גישה למכשירי ללא ידיעתם או הסכמתם של המשתמשים.

כתב התביעה מפרט כי פעולות אלו גרמו הפסד לתובעות, אשר כולל גם את המשאבים שנדרשו לשם החקירה ותיקון ההונאה. לפיכך, מבוקש פיצוי בגין הפסדים ונזקים אלה.

הפרת ה- California Comprehensive Computer Data Access and Fraud Actהתובעות טוענות כי הנתבעות הפרו חוק זה, המהווה חלק מחוק העונשין של מדינת קליפורניהCalifornia Penal Code § 502) ), בכך שניגשו ביודעין וללא הרשאה למערכות ורשתות המחשבים של התובעות על מנת לתכנן ולהוציא לפועל הונאה ותחבולה וכן לקבל כסף, רכוש ונתונים שלא כדין. נטען, כי הנתבעות ביודעין וללא הרשאה ובניגוד לדין ערכו שימשו בשרתים, מערכות ורשתות מחשבים, לרבות כאלה המצויים בקליפורניה. כמו כן, הן ערכו שימוש כאמור גם במערכות המחשב ורשתות המחשבים של התובעות.

לפי כתב התביעה, פעולות הנתבעות גרמו לתובעות להפסדים ונזקים, ובהם השימוש במשאבים לשם חקירה ותיקון הפגיעה במערכות, פגיעה בשמן הטוב של התובעות וכן בטיב היחסים ביניהן לבין המשתמשים שלהן ומשתמשים פוטנציאליים, בסכום שיוכח במשפט. כתב התביעה מפרט כי בהתאם לחוק העונשין של קליפורניה, התובעים זכאים הן לפיצויים נזיקיים, שכר טרחת עורכי דין וסעד של צו מניעה, והן לפיצויים עונשיים.

הפרת חוזה – לפי כתב התביעה, כאשר הנתבעות ערכו שימוש בשירותי וואטסאפ, הנתבעות הסכימו לתנאיי השימוש של וואטס אפ ומחוייבות להן. צוין, כי התובעות ביצעו מצידן את חובותיהן הנדרשות לפי תנאיי השימוש. נטען כי הנתבעות הפרו את תנאי השימוש של וואטסאפ, ובכך פגעו בוואטסאפ, וממשיכות לפגוע בה. עוד צוין, כי כאשר הנתבעות הסכימו והתחייבו לפעול לפי תנאי וואטסאפ, גם הן וגם התובעות ידעו, או יכלו לחזות באופן סביר, כי ייגרם נזק כזה לתובעות כתוצאה מהפרת תנאיי השימוש על-ידי הנתבעות. כתב התביעה מפרט כי פעולות אלו גרמו הפסד לתובעות, אשר כולל פגיעה בשמן הטוב של התובעות וכן בטיב היחסים ביניהן לבין המשתמשים שלהן ומשתמשים פוטנציאליים וגם את המשאבים שנדרשו לשם החקירה ותיקון של מעשיהן של הנתבעות. לפיכך, מבוקש פיצוי בגין הפסדים ונזקים אלו.

הסגת גבול במיטלטלין (trespass) – עוד צוין בכתב התביעה כי הנתבעות הפריעו לזכות החזקה של התובעות במערכות המחשבים הנדונות, בין היתר באמצעות כניסה ושימוש, בשרתי התובעות בכדי להעביר קוד זדוני לצורך פגיעה שלא כדין במכשירים של משתמשים, וכל זאת ללא הרשאה מצד התובעות והמשתמשים. כתב התביעה מפרט כי פעולות אלו גרמו הפסד לתובעות, אשר כולל פגיעה בשמן הטוב של התובעות וכן בטיב היחסים ביניהן לבין המשתמשים שלהן ומשתמשים פוטנציאליים וגם את המשאבים שנדרשו לשם החקירה ותיקון של מעשיהן של הנתבעות. לפיכך, מבוקש פיצוי בגין הפסדים ונזקים אלו.

 

  1. הסעדים המבוקשים בכתב התביעה הם, בעיקרם, כדלהלן:

פסק דין שייקבע כי הנתבעות הפרו את החוק הפדרלי, החוק של מדינת קליפורניה ואת תנאיי החוזה עם וואטסאפ, וכן כי הנתבעות הסיגו גבול ברכושן של התובעות;

צו מניעה קבוע לפיו לא יהיו רשאיות הנתבעות, והפועלים מטעמן כגון עובדיהן, סוכנים שלהם וכיוצב’ וכן כל מי שפועל עמם – להירשם, להיכנס או להשתמש בשירותי התובעות ולקחת חלק בכל פעילות שיש בה כדי לשבש את פעילותן או להפר את תנאי השימוש שלהן; לקחת חלק בכל פעילות או לאפשר פעילות שיש בה כדי להפר את תנאיי השימוש של וואטסאפ או פייסבוק;

פיצויים לתובעות לרבות פיצויי השבה, פיצויים סטטוטוריים ופיצויים עונשיים, בסכומים אשר יוכחו במשפט (סכום הפיצויים המבוקש לא צוין).

החזר הוצאותיהן של התובעות, ובכלל כך שכר טרחת עורכי דינן.

 

 

  • ב. פרטים כלליים אודות הליך הליטיגציה בבית המשפט בקליפורניה עד כה:

 

  1. הליך הליטיגציה שנוהל עד כה בבית המשפט בקליפורניה, מתמקד בעיקרו בטענות מקדמיות, בקשה להתליית גילוי ראיות ובקשות שונות שהוגשו על-ידי הצדדים, כגון בקשה לפסילת עורכי הדין של הנתבעות, בקשה להשתת סנקציות על התובעות ועוד.

נכון למועד כתיבת בקשה זו, בית המשפט בקליפורניה טרם הכריע בשתי בקשות עיקריות התלויות ועומדות בפניו: בקשה לדחייה על הסף אשר הוגשה על-ידי הנתבעות ביום 2.4.2020 ובקשה להתליית הליך גילוי הראיות עד לאחר החלטה סופית בדחייה על הסף, שהגישו הנתבעות בתאריך 16.6.2020. להלן נעמוד בקצרה אודות הליכים אלה.

 

בקשה לדחייה על הסף:

  1. ביום 2.4.2020 הגישו הנתבעות בקשה לדחייה על הסף של כתב התביעה. בקשה זו מבוססת, בין היתר, על הנימוקים העיקריים הבאים:
  • היעדר סמכות שיפוט לבית המשפט משום שלנתבעים קיימת “חסינות ריבון נגזרת”(“Derivative foreign sovereign immunity”) . ביחס לכך, הנתבעות טענו כי המעשים שנטען שבוצעו, ככל שבוצעו, לא בוצעו על-ידן, אלא על-ידי ממשלות ריבוניות זרות שהן הלקוחות שלהן; הטענה היא שמאחר ואין סמכות שיפוט, לפי הדין האמריקאי, לדון בתביעה כנגד מדינות זרות בשל המעשים האמורים (מאחר ולא מתקיימים חריגים לחסינות הריבון לפי החוק האמריקאי בנושא, ה- FSIA), כך גם אין סמכות לדון בתביעה דומה נגד הנתבעות, אשר, לפי הנטען פעלו בשליחותן של אותן המדינות, ולכן זכאיות לחסינות גם כן.
  • היעדר סמכות שיפוט פרסונאלית כלפי הנתבעות – בהקשר זה, בין היתר, צוין כי מדובר בחברה ישראלית, המנהלת את עסקיה בישראל, ואיננה עורכת עסקים בקליפורניה;

לבקשה צורף תצהיר מטעמו של מר שלו חוליו, מנכ”ל ובעלים משותף של חברת NSO. בתצהיר מתייחס, בין היתר, מר חוליו לנקודות הבאות:

  • חברת NSO היא חברת טכנולוגיה המעצבת טכנולוגיה עבור ממשלות וסוכנויות ממשלתיות למטרות של בטחון לאומי ואכיפת חוק;
  • הנתבעות מאוגדות בישראל ושם מצוי מקום העסקים העיקרי שלהן; הנתבעות אינן מקיימות עסקים בקליפורניה ואין להן משרדים או עובדים בקליפורניה, או במקום אחר בארצות הברית; התובעות לא ביצעו פעולות הרלבנטיות לכתב התביעה בקליפורניה ולא כיוונו כל מעשה הרלבנטי לכתב התביעה כלפי קליפורניה;
  • המכירות של תוכנת “פגסוס” כפופות לרגולציה של ממשלת ישראל. הייצוא של תוכנת “פגסוס” מצוי תחת רגולציה של מערך הפיקוח על הייצוא הבטחוני.
  • החוזים של חברת NSO דורשים ממשתמשי הקצה בתוכנת “פגסוס” להצביע על כך שהם שייכים לממשלה או שהם סוכנות מורשית מטעמה לצורכי בטחון לאומי או אכיפת חוק ולספק מסמכים נוספים ככל הנדרש, לצורכי אישור של משרד הבטחון;
  • משרד הבטחון דורש מחברת NSO לספק תעודה חתומה ממשתמשי הקצה של תוכנת “פגסוס” שבה הם מצהירים שהתוכנה תשמש רק לצורך מניעה וחקירה של טרור ופעילות פלילית;
  • חברת NSO משווקת את טכנולוגיית “פגסוס” רק לממשלות ריבוניות וסוכנויות מורשות לבטחון לאומי ואכיפת חוק, ועושה כן רק לאחר קבלת רישיון יצוא ממשרד הבטחון. חברת NSO איננה משווקת או מוכרת את תוכנת “פגסוס” לשימוש של יישויות פרטיות, האשמות התובעות בעניין זה שיקריות;
  • באוקטובר 2017, שני נציגים של חברת פייסבוק פנו לNSO וביקשו לרכוש זכות שלימוש ביכולות מסוימות של “פגסוס” – אותה תוכנה אליה מפנות התובעות בכתב התביעה.
  • ל”פגסוס” יש אמצעי הגנה טכנולוגיים (“technical safeguards”). אחת ההגבלות הרלבנטיות לתיק זה, היא שתוכנת “פגסוס” לא ניתנת לשימוש כנגד מספר מכשיר סלולארי אמריקאי או כנגד מכשיר המצוי בגבולות הטריטוריאלים של ארצות הברית;
  • הנתבעות אינן מפעילות בעצמן את תוכנת “פגסוס”. הלקוחות הריבוניים של החברה הם אלה שמפעילים בעצמם את התוכנה, על מנת לקדם את האינטרסים הריבוניים שלהם של מאבק בטרור ובפשיעה חמורה. התפקיד של הנתבעות מצומצם ליעוץ וסיפוק תמיכה טכנית לסייע ללקוחות בהקמה – ולא בהפעלה – של תוכנת “פגסוס”;
  • אין לי ידיעה על שימוש בהודעות וואטסאפ על-ידי לקוחות של החברה, לצורך התקנת “פגסוס” על מכשיר מסוים. אם מי מהלקוחות עשה כן, הרי שהדבר נעשה מטעמו, לצרכי קידום אינטרסים ריבוניים של מאבק בטרור ובפשיעה חמורה, וללא מעורבות של הנתבעות;
  • הנתבעות אינן מבצעות מעקב כנגד אף אחד ואף אוסרות מבחינה חוזית על הלקוחות שלהן להשתמש בטכנולוגיה לכל מטרה שאיננה מאבק בטרור ובפשיעה חמורה. אם ממשלה כלשהי ניצלה לרעה את תוכנת “פגסוס” שלא במסגרת המטרות הנ”ל – הדבר אינו בידיעתן של הנתבעות. כאשר הנתבעות חושדות בשימוש לא נאות, השימוש ללקוח זה יושעה לצורך חקירה בנושא, וככל שהחקירה תגלה שאכן נעשה שימוש ממושך שכזה, היא תפסיק לספק את השירות ללקוח;
  • הליך של גילוי ראיות הנוגע לשימוש של לקוחותיהן של הנתבעות, ידרוש מממשלות ריבוניות לגלות מידע רגיש הנוגע לביטחונן הלאומי, מודיעין ומבצעים הנוגעים לאכיפת החוק;

 

  1. ביום 23.4.2020 הגישו התובעות את התנגדותן לבקשה לדחייה על הסף. במסגרת זו, טענו התובעות כי יש לדחות את הבקשה, והתבססו, בין היתר, על טענות לפיהן הנתבעות אינן זכאיות לחסינות – נגזרת או אחרת. לטענתן, דוקטרינות החסינות הרלבנטית בדין האמריקאי (תחת – Foreign Sovereign Immunity Act ה “FSIA”) אינה חלות ביחס לחברות פרטיות, וכן דוקטרינת החסינות הנגזרת איננה חלה ביחס לנתבעות. בתאריך 30.4.2020 הגישו הנתבעות כתב תשובה התומך בבקשתם לדחייה על הסף.

 

  1. בקשה זו עודנה תלויה ועומדת להחלטת בית המשפט בקליפורניה.

 

  1. יצויין, כי ביום 24.6.2020 הגישו הנתבעות בקשה נוספת, המבקשת למחוק את בקשת התובעים לסעד המניעתי אשר נכלל בכתב תביעה (ראו סעיף 5 למעלה). זאת בשל היעדר זכות עמידה (Standing), בטענה כי התביעה מתייחסת לטענות ביחס למעשי עבר, ואין באפשרותן של התובעות לבקש צו מניעתי ספקולטיבי הצופה פני עתיד, המתייחס לנזקים שעלולים להיגרם להן בעתיד. גם בקשה זו עודנה תלויה ועומדת. התובעות התנגדו לבקשה זו ביום 8.7.2020.

 

הליך  גילוי ראיות:

 

  1. ביום 2.6.2020 נשלחה לנתבעות בקשה לגילוי מסמכים ראשונה מאת התובעות. לנתבעת הוקצבו, בהתאם לכללי הפרוצדורה, 30 ימים לשלוח לתובעות את המידע המבוקש, אלא אם כן היא מקבלת אורכה או מגישה בקשה לעיכוב הליך גילוי מסמכים.

 

  1. בין היתר, הבקשה נוקבת בדרישה להמצאה של מסמכים ותכתובות הנוגעים לשימוש במוצר על-ידי צדדים שלישיים, כולל licensing agreements, חומרי שיווק ועוד; מידע על פיתוח ובדיקת התוכנה של הנתבעות; מידע על הreverse engineering שנעשה ביחס לוואטסאפ; מסמכים המתארים את כל המידע ואינפורמציה (data and information) שחברת NSO או הלקוחות שלה השיגו מהיעדים או מכשירי היעדים (from the Target Users or the Target Devices); כל  המסמכים והתקשורת המאפשרים זיהוי של כל הלקוחות של NSO אליהן מתייחס כתב התגובה מטעם הנתבעות לבקשה לדחייה על הסף; כל המסמכים ששימשו לשיווק, מכירה או קידום של התוכנה, לרבות מסמכים או תקשורת הקשורים לוואטסאפ או פייסבוק בכל צורה; גילוי מסמכים ותכתובות ביחס לזיהוי חולשות של וואטסאפ ופייסבוק, בתקופה שבין ינואר 2014 ועד דצמבר 2019.

 

  1. עוד יצוין, כי הבקשה מתייחסת להגדרה רחבה למושג “מסמכים” (ראה סעיף 4 לחלק ההגדרות בבקשה לגילוי מסמכים) הכוללת גם התייחסות למסמכים, מידע, תוכנות מחשב, מידע המאוחסן אלקטרונית וכל דבר מוחשי אחר בהתאם לכלל 34 לכללי הפרוצדורה הפדרליים – שזו, כך להבנת המבקשת, הגדרה רחבה מאוד.

 

  1. במקביל, החלו התובעות לפנות לצדדים שלישיים – חברות ואנשים פרטיים – הנמצאים בארצות הברית, עם צווי זימון להוצאת מסמכים או צו זימון למסירת עדות.

 

  1. בתאריך 16.6.2020 הגישו הנתבעות בקשה להתליית הליך גילוי המסמכים וזאת עד להחלטה סופית בבקשתן לדחייה על הסף. יוער, כי בבקשתה זו ציינו הנתבעות את הפסקה הבאה ביחס למדינת ישראל:

 

“After a review of these requests, NSO has identified that they include requests for information that is either confidential or detrimental to the national security of the State of Israel. As such, NSO has notified the State of Israel of the discovery requests and is currently reviewing its legal obligations to protect such information from disclosure. The State of Israel is also considering its position with respect to the requests”.

  1. ביום 30.6.2020 התובעות הגישו התנגדות לבקשה להתליית הליך גילוי הראיות. בין היתר, הדגישו התובעות כי הטיעון לגבי “חסינות ריבון זר נגזרת” (שתחול לגבי חברות פרטיות) הוא טיעון חדשני (novel) שקבלתו תדרוש הרחבה לא מוצדקת של הלכות של בתי המשפט במחוז הפדרלי שאליו משתייכת קליפורניה. לטענתן, הנתבעות לא הציגו כל פסיקה התומכת בטיעון חדשני זה. עוד נטען, כי לא ניתן לבסס התליה של הליך גילוי הראיות בהתבסס על חסינות ריבון נגזרת פוטנציאלית, שכן טיעון זה, מעבר לחדשנותו כאמור, דורש כשלעצמו גילוי ראיות ביחס לטיב מעשיהן של הנתבעות ובאיזה מובן, אם בכלל, פעלו תחת הנחייתן של מדינות זרות. עוד טענו התובעות, בין יתר הטיעונים שהוצגו, כי הנתבעות העלו אך באופן ספקולטיבי את ההתנגדות האפשרית של מדינת ישראל או ממשלה זרה אחרת מטעמים של בטחון לאומי – דבר שאינו מצדיק התליה של כל הליך הראיות. נטען, כי כל התנגדות לגילוי ראיות תוכל לידון במסגרת הליך גילוי הראיות, ומדינת ישראל תוכל להתייצב בהליך לצורך כך, כפי שעשתה במקרים אחרים.

 

  1. ביום 7.7.2020 הגישו הנתבעות את כתב התשובה בתמיכה לבקשתן להתליית הליך גילוי הראיות. הנתבעות מתייחסות, בין היתר, לטענה ביחס לחסינות ריבון נגזרת, כך שחסינות זו מגוננת מפני כל השתתפות בהליך הליטיגציה, ועל כן לא ניתן להמשיך בהליך גילוי הראיות כל עוד טענה זו תלויה ועומדת. עוד נטען, כי בית המשפט איננו זקוק להליך גילוי הראיות על מנת להכריע בבקשה לדחייה על הסף. כמו כן, נטען שדחייה לא תגרום נזק מהותי לתובעות. כמו כן הנתבעות מדגישות שוב כי הבקשה לגילוי מסמכים מהווה “מסע-דיג” לא ראוי ורחב, שיטיל נטל משמעותי על הנתבעות.

 

  1. בקשה זו עודנה תלויה ועומדת להכרעת בית המשפט בקליפורניה.

PDF

רקע עובדתי לתיק ווצאפ נ פגסוס ורד שפילמן 9-7-2020

 

ראו מכתב של ריביס אנדרסון למרלין מזל אחרי הערעור בקליפורניה 13/1/2021

 

ראו כמה אנשים במשרד המשפטים הישראלי מכותבים לזה.  כולם צפו בדיון שהיה בשידור חי ביוטיוב.  הם מאוד מאוכזבים שמשרד המשפטים לא נתן חוות דעת על האפשרות שקבלן עבודה (סוכן פרטי) של ממשלת ישראל יזכה לחסינות ריבונית מתביעות בארה”ב בשל עבודתו בשירות ממשלה זרה (ישראל).

כולם חשבו שיש סיכוי שהטענה תתקבל ו NSO תצליח להיפטר מהתביעה.

ריביס אנדרסון התלהב מהעובדה שבערעור השופט שאל שאלות מאוד “אבסטרקטיות” על הקשר בין NSO למדינת ישראל.  השופט הונסקר היה מאוד עוין ל NSO.  השניים האחרים היו סימפטיים כלפי NSO אבל הסיכוי שיחליטו בעד NSO הוא 20%.

השופט מורגיה שאל למה לא ביקשו מהסטייט דיפרטמט להוציא תעודת חסינות SOI.  העו”ד של NSO הצליח להתחמק מהתשוב ואמר שבהעדר SOI צריך להחליט לפי ההלכות הרגילות.

השופטים מורגיה והונסקר שאלו את העו”ד של NSO למה הוא טוען שהסטייט דיפרטמנט הכירה בחסינות של קבלן של מדינה ריבונית, כשאין שום ראיה לכך.  העו”ד של NSO ענה שהעובדה שווצאפ תובעת את NSO ולא את מדינת ישראל מדברת בעד עצמה, כלומר שכדי לעקוף את החסינות של מדינת ישראל הלכו על הראש של הקבלן.  זה כמו שמי שנפגע מירי של הצבא האמריקאי, תובע את יצרן הכדור ולא את הצבא האמריקאי שהזמין את כדורי הירי.

השופט נלסון שאל אם NSO מוכרת ללקוחות שהם לא ממשלות והם ענו שלא.  לטענת NSO היא לא מבצעת את ההדבקה.  מי שמדביק את הטלפונים ברוגלה אלו הממשלות שקונות את הפגסוס.  לכן ההדבקה היא פעולה ריבונית של הממשלה שקנתה את הפגסוס.

השופט נלסון שאל את פייסבוק אם אפשר להשוות את המקרה למקרים של “חסינות נגזרת” של קבלנים אמריקאים שעובדים עבור הממשלה האמריקאית.  פייסבוק ענתה שממש לא.  חסינות נגזרת לחברות אמריקאיות שעובדות עבור ממשלת ארה”ב מבוססת על חוק חסינות מקומי, ואילו קבלן של מדינה זרה זה מבוסס על “הדדיות”.  במקרה זה מכיון ש NSO לא אומרת מי הוא הריבון, אז אי אפשר להעניק הגנה של הדדיות לריבון שהזהות שלו לא ידועה.

השופט נלסון שאל את פייסבור מתי הבינו שהשרתים שלהם נחדרו ע”י פגסוס ופייסבוק ענתה ש NSO ביצעה טסטינג לחדירה לשרתים, וגם ממשלות אחרות הפעילו פגסוס שחדר לשרתים של פיייסבוק, וכדי לגלות מתי זה קרה צריך גילוי מסמכים.

לסיום העו”ד של NSO ניסה להפחיד את השופטים שאם הם יבטלו את החסינות של NSO, אז במדינות אחרות שופטים יבטלו את החסינות של חברות טכנולוגיה שעובדות עבור ממשלת ארה”ב.  אבל השופטים עמו שרק הסטייט דיפרטמנט יכול לענות אם זו באמת תהיה התוצאה.

 

 

 

Reeves Anderson LTR to Marlene Mazel re NSO Appeal v Whatsapp in CA 13-1-2021

 

מרלין מזל כותבת לריביס אנרדסון שמדינת ישראל רוצה להיות מוצנעת 30/3/2020

 

במייל זה מרלין מזל כותבת לאנדרסון שמדינת ישראל מאוד רוצה לעזור ל NSO להצליח בבקשה למחיקה על הסף (MTD).  היא מבקשת עותק מלא של התצהיר של חוליו שליו, אחד הבעלים.  היא פנתה למשרד הביטחון MOD וקיבלה מהם (מישהו בשם רם) מכתב שיכול לעזור לטענה ש NSO היא סוכנת של ישראל.

לאור העובדה שזה מכתב ולא תצהיר היא חוששת שזה לא יתקבל. היא מבקשת עיצה איך להכניס את העובדה ש NSO סוכנת של ישראל בלי להודות בזה.  היא מאוד מבקשת שאנדרסון יגיד לעוה”ד של NSO להקטין את האיזכורים למדינת ישראל, ושהמדינה לא תהיה בפרונט.

 

Marlene Mazel Email to Reeves Anderson State of Israel stay in shadow of NSO 30-3-2020

ראו גם כאן שיחה בין ריביס אנדרסון למרלין מזל על עזרה לחוליו שליו בהכנת תצהירו

 

 

4/1/2020.  חוליו שליו הוא אחד הבעלים של NSO.  הוא היה אמור להגיש תצהיר עם בקשה למחיקה על הסף, ועוה”ד שלו עבדו במשותף עם משרד המשפטים לשפר וללטש לו את התצהיר.

 

 

LTR of Reeves Anderson to Marlene Mazel NSO what to publish the export agreement 1-4-2020

 

 

ראו דו”ח פנימי של איתי אפטר שהכינה עברו ורד שפילמן לקראת הערעור הראשון בקליפורניה (לפני שערעורו לוושינגטון)

החלק הנוגע לרקע עובדתי – ביחס להליך המשפטי המתנהל בארה”ב

  • א. פרטי התביעה:

 

  1. בתאריך 29 לאוקטובר 2019 הוגשה תביעה נזיקית על-ידי החברות Whatsapp ו- Facebook (להלן: “התובעות”) כנגד החברה הישראלית NSO Group Technologies Limited, וכן כנגד חברת Q Cyber Technologies Limited. (בעלת מניות הרוב בחברת NSO) (להלן: “הנתבעות”). התביעה הוגשה בבית המשפט הפדראלי במחוז הצפוני של קליפורניה (תיק מספר 4:19-cv-07123- Northern District of California – להלן: “בית המשפט בקליפורניה”).

 

  1. בכתב התביעה (המצורף לבקשה זו ומסומן “נספח א'”) נטען, בין היתר, כי הנתבעות יצרו, הפיצו והפעילו תוכנת ריגול כדי ליירט ולהפיק מידע מטלפונים סלולריים או מכשירים אחרים. נטען, כי מוצרי החברה כוללים את תוכנת “פגסוס” – תוכנת ריגול מסוג “סוס טרויאני”. נטען, כי תוכנות אלו, לרבות “פגסוס”, נועדו להתקין מרחוק ולאפשר גישה מרחוק לשליטה על מידע, לרבות שיחות, הודעות ומיקום – במכשירים ניידים המשתמשים במערכות ההפעלה של Android, iOS ו BlackBerry. נטען, כי הנתבעות ניצלו חולשות במערכות ההפעלה ואפליקציות והשתמשו בשיטות בעייתיות נוספות כדי לאפשר את הגישה הנ”ל
  2. נטען, כי בהתאם לפרסומים בתקשורת ולמסמכי NSO, ניתן להתקין את “פגסוס” על טלפון, מבלי שהמשתמש בטלפון ינקוט בכל פעולה שהיא, כגון הקלקה על קישור או הודעה מסויימת. עוד נטען, שהנתבעות השתמשו ברשת מחשבים כדי לעקוב ולעדכן את הגירסה של “פגסוס” שהותקנה על גבי מכשיריהם של “. נטען כי, באמצעות רשת זו הנתבעות סיפקו שירותי תמיכה ושלטו על התפעול של לקוחותיהם ב”פגסוס”. עוד נטען, כי הנתבעות מספקות תמיכה טכנית ללקוחותיה המשתמשות ב”פגסוס “.
  3. נטען בכתב התביעה, כי בין ינואר 2018 ומאי 2019, הנתבעות יצרו, וגרמו ליצירת, חשבונות ווטסאפ ופייסבוק שונים והסכימו לתנאיי השירות של ווטסאפ. לפי הנטען, הנתבעות השתמשו או גרמו להשתמש בחשבונות אלה לשלוח תוכנה זדונית למכשירי יעד במדינות שונות, כולל קפריסין, ישראל, ברזיל, אינדונזיה, שוודיה והולנד,  במהלך אפריל ומאי 2019 . נטען כי הנתבעות השתמשו בשרתים במדינות שונות, כולל בארצות הברית, על מנת להתחבר אל מכשירי היעד.
  4. נטען, כי הנתבעות ביצעו reverse engineering”” לאפליקציה של וואטסאפ ופיתחו תוכנה שאפשרה להן לחקות פעילות לגיטימית של וואטסאפ על מנת להפיץ תוכנה זדונית למכשירי יעד.
  • כתב התביעה נטען, כי בין התאריכים 29.4.2019 ועד ה- 10.5.2019 השתמשו הנתבעות בשרתי וואטסאפ, כדי להפיץ תוכנת ריגול לכ-1400 מכשירים ניידים לצורך ביצוע מעקב אחר משתמשי וואטסאפ מסוימים, לרבות עורכי-דין, עיתונאים, פעילי זכויות אדם, מתנגדים פוליטיים, דיפלומטיים ובכירי ממשל זרים אחרים. נטען, כי היעדים היו משתמשי וואטסאפ ממדינות שונות, לרבות בחריין, איחוד האמירויות ומקסיקו. כל זאת תוך שימוש בשרתים בארה”ב.

 

 

  1. סמכות שיפוט: בכתב התביעה נטען כי לבית המשפט הפדרלי של מחוז צפון קליפורניה סמכות לדון בתביעה, הן בשל עילות התביעה, על בסיס חקיקה פדרלית, ועל בסיס diversity (כאשר לא כל הנתבעים הם מאותה מדינה בארה”ב).,והן בשל התקיימותה של סמכות פרסונלית ביחס לנתבעות. הנימוקים לקניית סמכותו של בית המשפט מתייחסים, בין היתר, לסכום התביעה העולה על 75 אלף דולר כמו גם להסכמתן של הנתבעות לתנאי השירות של וואטסאפ, אשר כוללים תניית שיפוט מכוחה יכול בית המשפט דנן לקנות סמכות. כמו כן צוין כי הנזק לתובעות נגרם בקליפורניה ולכן ביהמ”ש מהווה את הפורום הנאות.

 

  1. עילות התביעה: התובעות טוענות לארבע טענות עיקריות:

הפרת חוק המחשבים הפדרלי – התובעות טוענות כי הנתבעות הפרו את חוק המחשבים הפדרלי (California Computer Fraud and Abuse Act, 18 U.S.C. § 1030) בכך שבפעמים שונות בין ה-29 לאפריל 2019 ועד ה-10 למאי 2019, הנתבעות ניגשו, השתמשו או הביאו לשימוש בשרתי האיתות והממסר (signaling servers and relay servers) של התובעות ללא הרשאה, במטרה לפרוץ כ-1400 מכשירים. על-פי הנטען, הנתבעות ביצעו הונאה לצורך השגת מידע מהמכשירים הפרוצים, ב”מחשבים” ו”מחשבים מוגנים” כהגדרתם בחוק.

התובעות טוענות כי הונאה זו כללה הסכמה כוזבת לתנאי השימוש של וואטסאפ, שליחת פקודות לא מורשות למחשבי התובעות והסוואת הפקודות כתנועות רשת לגיטימיות, על מנת לקבל גישה למכשירי ללא ידיעתם או הסכמתם של המשתמשים.

כתב התביעה מפרט כי פעולות אלו גרמו הפסד לתובעות, אשר כולל גם את המשאבים שנדרשו לשם החקירה ותיקון ההונאה. לפיכך, מבוקש פיצוי בגין הפסדים ונזקים אלה.

הפרת ה- California Comprehensive Computer Data Access and Fraud Actהתובעות טוענות כי הנתבעות הפרו חוק זה, המהווה חלק מחוק העונשין של מדינת קליפורניהCalifornia Penal Code § 502) ), בכך שניגשו ביודעין וללא הרשאה למערכות ורשתות המחשבים של התובעות על מנת לתכנן ולהוציא לפועל הונאה ותחבולה וכן לקבל כסף, רכוש ונתונים שלא כדין. נטען, כי הנתבעות ביודעין וללא הרשאה ובניגוד לדין ערכו שימשו לרבות כאלה המצויים בקליפורניה. כמו כן, הן ערכו שימוש כאמור גם במערכות המחשב ורשתות המחשבים של התובעות.

לפי כתב התביעה, פעולות הנתבעות גרמו לתובעות להפסדים ונזקים, ובהם השימוש במשאבים לשם חקירה ותיקון הפגיעה במערכות, פגיעה בשמן הטוב של התובעות וכן בטיב היחסים ביניהן לבין המשתמשים שלהן ומשתמשים פוטנציאליים, בסכום שיוכח במשפט. כתב התביעה מפרט כי בהתאם לחוק העונשין של קליפורניה, התובעים זכאים הן לפיצויים נזיקיים, שכר טרחת עורכי דין וסעד של צו מניעה, והן לפיצויים עונשיים.

הפרת חוזה – לפי כתב התביעה, כאשר הנתבעות ערכו שימוש בשירותי וואטסאפ, הנתבעות הסכימו לתנאיי השימוש של וואטס אפ ומחוייבות להן. צוין, כי התובעות ביצעו מצידן את חובותיהן הנדרשות לפי תנאיי השימוש. נטען כי הנתבעות הפרו את תנאי השימוש של וואטסאפ, ובכך פגעו בוואטסאפ, וממשיכות לפגוע בה. עוד צוין, כי כאשר הנתבעות הסכימו והתחייבו לפעול לפי תנאי וואטסאפ, גם הן וגם התובעות ידעו, או יכלו לחזות באופן סביר, כי ייגרם נזק כזה לתובעות כתוצאה מהפרת תנאיי השימוש על-ידי הנתבעות. כתב התביעה מפרט כי פעולות אלו גרמו הפסד לתובעות, אשר כולל פגיעה בשמן הטוב של התובעות וכן בטיב היחסים ביניהן לבין המשתמשים שלהן ומשתמשים פוטנציאליים וגם את המשאבים שנדרשו לשם החקירה ותיקון של מעשיהן של הנתבעות. לפיכך, מבוקש פיצוי בגין הפסדים ונזקים אלו.

הסגת גבול במיטלטלין (trespass) – עוד צוין בכתב התביעה כי הנתבעות הפריעו לזכות החזקה של התובעות במערכות המחשבים הנדונות, בין היתר באמצעות כניסה ושימוש, בשרתי התובעות בכדי להעביר קוד זדוני לצורך פגיעה שלא כדין במכשירים של משתמשים, וכל זאת ללא הרשאה מצד התובעות והמשתמשים. כתב התביעה מפרט כי פעולות אלו גרמו הפסד לתובעות, אשר כולל פגיעה בשמן הטוב של התובעות וכן בטיב היחסים ביניהן לבין המשתמשים שלהן ומשתמשים פוטנציאליים וגם את המשאבים שנדרשו לשם החקירה ותיקון של מעשיהן של הנתבעות. לפיכך, מבוקש פיצוי בגין הפסדים ונזקים אלו.

 

  1. הסעדים המבוקשים בכתב התביעה הם, בעיקרם, כדלהלן:

פסק דין שייקבע כי הנתבעות הפרו את החוק הפדרלי, החוק של מדינת קליפורניה ואת תנאיי החוזה עם וואטסאפ, וכן כי הנתבעות הסיגו גבול ברכושן של התובעות;

צו מניעה קבוע לפיו לא יהיו רשאיות הנתבעות, והפועלים מטעמן כגון עובדיהן, סוכנים שלהם וכיוצב’ וכן כל מי שפועל עמם – להירשם, להיכנס או להשתמש בשירותי התובעות ולקחת חלק בכל פעילות שיש בה כדי לשבש את פעילותן או להפר את תנאי השימוש שלהן; לקחת חלק בכל פעילות או לאפשר פעילות שיש בה כדי להפר את תנאיי השימוש של וואטסאפ או פייסבוק;

פיצויים לתובעות לרבות פיצויי השבה, פיצויים סטטוטוריים ופיצויים עונשיים, בסכומים אשר יוכחו במשפט (סכום הפיצויים המבוקש לא צוין).

החזר הוצאותיהן של התובעות, ובכלל כך שכר טרחת עורכי דינן.

 

 

  • ב. פרטים כלליים אודות הליך הליטיגציה בבית המשפט בקליפורניה עד כה:

 

  1. הליך הליטיגציה שנוהל עד כה בבית המשפט בקליפורניה, מתמקד בעיקרו בטענות מקדמיות, בקשה להתליית גילוי ראיות ובקשות שונות שהוגשו על-ידי הצדדים, כגון בקשה לפסילת עורכי הדין של הנתבעות, בקשה להשתת סנקציות על התובעות ועוד.

נכון למועד כתיבת בקשה זו, בית המשפט בקליפורניה טרם הכריע בשתי בקשות עיקריות התלויות ועומדות בפניו: בקשה לדחייה על הסף אשר הוגשה על-ידי הנתבעות ביום 2.4.2020 ובקשה להתליית הליך גילוי הראיות עד לאחר החלטה סופית בדחייה על הסף, שהגישו הנתבעות בתאריך 16.6.2020. להלן נעמוד בקצרה אודות הליכים אלה.

 

בקשה לדחייה על הסף:

  1. ביום 2.4.2020 הגישו הנתבעות בקשה לדחייה על הסף של כתב התביעה. בקשה זו מבוססת, בין היתר, על הנימוקים העיקריים הבאים:
  • היעדר סמכות שיפוט לבית המשפט משום שלנתבעים קיימת “חסינות ריבון נגזרת”(“Derivative foreign sovereign immunity”). ביחס לכך, הנתבעות טענו כי המעשים שנטען שבוצעו, ככל שבוצעו, לא בוצעו על-ידן, אלא על-ידי ממשלות ריבוניות זרות שהן הלקוחות שלהן; הטענה היא שמאחר ולא ניתן לתבוע, לפי הדין האמריקאי, מדינות זרות, בשל המעשים האמורים (מאחר ולא מתקיימים חריגים לחסינות הריבון לפי החוק האמריקאי בנושא, ה- FSIA), כך לא ניתן לתבוע את הנתבעות.
  • היעדר סמכות שיפוט פרסונאלית כלפי הנתבעות – בהקשר זה, בין היתר, צוין כי מדובר בחברה ישראלית, המנהלת את עסקיה בישראל, ואיננה עורכת עסקים בקליפורניה;

לבקשה צורף תצהיר מטעמו של מר שלו חוליו, מנכ”ל ובעלים משותף של חברת NSO. בתצהיר מתייחס, בין , מר חוליו לנקודות הבאות:

  • חברת NSO היא חברת טכנולוגיה המעצבת טכנולוגיה עבור ממשלות וסוכנויות ממשלתיות למטרות של בטחון לאומי ואכיפת חוק;
  • הנתבעות מאוגדות בישראל ושם מצוי מקום העסקים העיקרי שלה ;
  • הנתבעות אינן מקיימות עסקים בקליפורניה ואין להן משרדים או עובדים בקליפורניה, או במקום אחר בארצות ;
  • התובעות לא ביצעו את הפעולות הנטענות בכתב ולא כיוונו כל מעשה כלפי קליפורניה;
  • המכירות של תוכנת “פגסוס” כפופות לרגולציה של ממשלת ישראל. הייצוא של תוכנת “פגסוס” מצוי תחת רגולציה של מערך הפיקוח על הייצוא ויש למשרד הביטחון יכולת פיקוח על הייצוא על כל שלביו;
  • החוזים של חברת NSO דורשים ממשתמשי הקצה בתוכנת “פגסוס” להצביע על כך שהם שייכים לממשלה או שהם סוכנות מורשית מטעמה לצורכי בטחון לאומי או אכיפת חוק ולספק מסמכים נוספים ככל הנדרש, לצורכי אישור של משרד הבטחון;
  • משרד הבטחון דורש מחברת NSO לספק תעודה חתומה ממשתמשי הקצה של תוכנת “פגסוס” שבה הם מצהירים שהתוכנה תשמש רק לצורך מניעה וחקירה של טרור ופעילות פלילית;
  • חברת NSO משווקת את טכנולוגיית “פגסוס” רק לממשלות ריבוניות וסוכנויות מורשות לבטחון לאומי ואכיפת חוק, ועושה כן רק לאחר קבלת רישיון יצוא ממשרד הבטחון. חברת NSO איננה משווקת או מוכרת את תוכנת “פגסוס” לשימוש של יישויות פרטיות, האשמות התובעות בעניין זה שיקריות;
  • ל”פגסוס” יש אמצעי הגנה טכנולוגיים (“technical safeguards”). אחת ההגבלות הרלבנטיות לתיק זה, היא שתוכנת “פגסוס” לא ניתנת לשימוש כנגד מספר מכשיר סלולארי אמריקאי או כנגד מכשיר המצוי בגבולות הטריטוריאלים של ארצות הברית;
  • הנתבעות אינן מפעילות בעצמן את תוכנת “פגסוס”. הלקוחות הריבוניים של החברה הם אלה שמפעילים בעצמם את התוכנה, על מנת לקדם את האינטרסים הריבוניים שלהם של מאבק בטרור ובפשיעה חמורה. התפקיד של הנתבעות מצומצם ליעוץ וסיפוק תמיכה טכנית לסייע ללקוחות בהקמה – ולא בהפעלה – של תוכנת “פגסוס”;
  • אין לי ידיעה על שימוש בהודעות וואטסאפ על-ידי לקוחות של החברה, לצורך התקנת “פגסוס” על מכשיר מסוים. אם מי מהלקוחות עשה כן, הרי שהדבר נעשה מטעמו, לצרכי קידום אינטרסים ריבוניים של מאבק בטרור ובפשיעה חמורה, וללא מעורבות של הנתבעות;
  • הנתבעות אינן מבצעות מעקב כנגד אף אחד ואף אוסרות מבחינה חוזית על הלקוחות שלהן להשתמש בטכנולוגיה לכל מטרה שאיננה מאבק בטרור ובפשיעה חמורה. אם ממשלה כלשהי ניצלה לרעה את תוכנת “פגסוס” שלא במסגרת המטרות הנ”ל – הדבר אינו בידיעתן של הנתבעות. כאשר הנתבעות חושדות בשימוש לא נאות, השימוש ללקוח זה יושעה לצורך חקירה בנושא, וככל שהחקירה תגלה שאכן נעשה שימוש ממושך שכזה, היא תפסיק לספק את השירות ללקוח;
  • הליך של גילוי ראיות הנוגע לשימוש של לקוחותיהן של הנתבעות, ידרוש מממשלות ריבוניות לגלות מידע רגיש הנוגע לביטחונן הלאומי, מודיעין ומבצעים הנוגעים לאכיפת החוק;

 

  1. ביום 23.4.2020 הגישו התובעות את התנגדותן לבקשה לדחייה על הסף. במסגרת זו, טענו התובעות כי יש לדחות את הבקשה, והתבססו, בין היתר, על טענות לפיהן הנתבעות אינן זכאיות לחסינות – נגזרת או אחרת. לטענתן, דוקטרינות החסינות הרלבנטית בדין האמריקאי (תחת ה- Foreign Sovereign Immunity Act(מה השם המלא)FSIA ) אינה חלות ביחס לחברות פרטיות, וכן דוקטרינת החסינות הנגזרת איננה חלה ביחס . בתאריך 30.4.2020 הגישו הנתבעות כתב תשובה התומך בבקשתם לדחייה על הסף.

 

  1. בקשה זו עודנה תלויה ועומדת להחלטת בית המשפט בקליפורניה.

 

  1. יצויין, כי ביום 24.6.2020 הגישו הנתבעות בקשה נוספת, המבקשת למחוק את בקשת התובעים לסעד המניעתי אשר נכלל בכתב תביעה (ראו סעיף 5 למעלה). זאת בשל היעדר זכות עמידה (Standing), בטענה כי התביעה מתייחסת לטענות ביחס למעשי עבר, ואין באפשרותן של התובעות לבקש צו מניעתי ספקולטיבי הצופה פני עתיד, המתייחס לנזקים שעלולים להיגרם להן בעתיד. גם בקשה זו עודנה תלויה ועומדת.

 

הליך  גילוי ראיות:

 

  1. ביום 2.6.2020 נשלחה לנתבעות בקשה לגילוי מסמכים ראשונה מאת התובעות. לנתבעת הוקצבו, בהתאם לכללי הפרוצדורה, 30 ימים לשלוח לתובעות את המידע המבוקש, אלא אם כן היא מקבלת אורכה או מגישה בקשה לעיכוב הליך גילוי מסמכים.

 

  1. המבקשת תטען, כי הבקשה לגילוי מסמכים מנוסחת בצורה רחבה. בין היתר, הבקשה נוקבת בדרישה להמצאה של מסמכים ותכתובות הנוגעים לשימוש במוצר על-ידי צדדים שלישיים, כולל licensing agreements, חומרי שיווק ועוד; מידע על פיתוח ובדיקת התוכנה של הנתבעות; מידע על הreverse engineering שנעשה ביחס לוואטסאפ; מסמכים המתארים את כל המידע ואינפורמציה (data and information) שחברת NSO או הלקוחות שלה השיגו מהיעדים או מכשירי היעדים (from the Target Users or the Target Devices); כל  המסמכים והתקשורת המאפשרים זיהוי של כל הלקוחות אליהן מתייחסת כתב התשובה מטעם הנתבעות לבקשה לדחייה על הסף; כל המסמכים ששימשו לשיווק, מכירה או קידום של התוכנה, לרבות מסמכים או תקשורת הקשורים לוואטסאפ או פייסבוק בכל צורה; גילוי מסמכים ותכתובות ביחס לזיהוי חולשות של וואטסאפ ופייסבוק, בתקופה שבין ינואר 2014 ועד דצמבר 2019.

 

  1. עוד יצוין, כי הבקשה מתייחסת להגדרה רחבה למושג “מסמכים” (ראה סעיף 4 לחלק ההגדרות בבקשה לגילוי מסמכים) הכוללת גם התייחסות למסמכים, מידע, תוכנות מחשב, מידע המאוחסן אלקטרונית וכל דבר מוחשי אחר בהתאם לכלל 34 לכללי הפרוצדורה הפדרליים – שזו, כך להבנת המבקשת, הגדרה רחבה מאוד.

 

  1. במקביל, החלו התובעות לפנות לצדדים שלישיים – חברות ואנשים פרטיים – הנמצאים בארצות הברית, עם צווי זימון להוצאת מסמכים או צו זימון למסירת עדות.

 

  1. בתאריך 16.6.2020 הגישו הנתבעות בקשה להתליית הליך גילוי המסמכים וזאת עד להחלטה סופית בבקשתן לדחייה על הסף. יוער, כי בבקשתה זו ציינו הנתבעות את הפסקה הבאה ביחס למדינת ישראל:

 

“After a review of these requests, NSO has identified that they include requests for information that is either confidential or detrimental to the national security of the State of Israel. As such, NSO has notified the State of Israel of the discovery requests and is currently reviewing its legal obligations to protect such information from disclosure. The State of Israel is also considering its position with respect to the requests”.

  • 6.2020 התובעות הגישו התנגדות לבקשה להתליית הליך גילוי הראיות. בין היתר, הדגישו התובעות כי הטיעון לגבי חסינות ריבון זר נגזרת שתחול לגבי חברות פרטיות הוא טיעון חדשני (novel) שקבלתו תצריך סטייה משמעותית מהלכות של בתי המשפט במחוז הפדרלי שאליו משתייכת קליפורניה. עוד טענו התובעות כי הנתבעות העלו אך באופן ספקולטיבי את ההתנגדות האפשרית של מדינת ישראל או ממשלה זרה אחרת מטעמים של בטחון לאומי – דבר שאינו מצדיק התליה של כל הליך הראיות. כל התנגדות לגילוי ראיות ספציפיות תוכל לידון במסגרת הליך גילוי הראיות, ומדינת ישראל תוכל להתייצב בהליך לצורך כך, כפי שעשתה במקרים אחרים. עוד נטען, כי לא ניתן לבסס התליה של הליך גילוי הראיות בהתבסס על חסינות ריבון נגזרת פוטנציאלית, שכן טיעון זה הינו לא רק תקדימי במיוחד אלא שהוא דורש כשלעצמו גילוי ראיות ביחס לטיב מעשיהן של הנתבעות ובאיזה מובן, אם בכלל, פעלו תחת הנחייתן של מדינות זרות .

 

  1. ביום 7.7.2020 הגישו הנתבעות את כתב התשובה בתמיכה לבקשתן להתליית הליך גילוי הראיות. הנתבעות מתייחסות, בין היתר, לטענה ביחס לחסינות ריבון נגזרת, כך שחסינות זו מגוננת מפני כל השתתפות בהליך הליטיגציה, ועל כן לא ניתן להמשיך בהליך גילוי הראיות כל עוד טענה זו תלויה ועומדת. עוד נטען, כי בית המשפט איננו זקוק להליך גילוי הראיות על מנת להכריע בבקשה לדחייה על הסף. כמו כן, נטען שדחייה לא תגרום נזק מהותי לתובעות. כמו כן הנתבעות מדגישות שוב כי הבקשה לגילוי מסמכים מהווה “מסע-דיג” לא ראוי ורחב, שיטיל נטל משמעותי על הנתבעות.

 

  1. בקשה זו עודנה תלויה ועומדת להכרעת בית המשפט בקליפורניה.

PDF

איתי אפטר רקע לערעור פגסוס בקליפורניה על הקביעה שאינם זכאים לחסינות

 

דו”ח פנימי של מרילין מזל על סיכויי הערעור הראשון בקליפורניה (לפני שערעורו לוושינגטון)

את הסקירה הכינה אביטל ברגר למרלין.  7/2/2021.

שלום וברכה,

נבקש לעדכן על כתב התשובה שהגישו ביום 5.2.2021 המערערות (NSO ו – Q Cyber) לבית המשפט לערעורים של ה-9th Circuit (מצ”ב).

יצוין, כי מדובר בניתוח פנימי שערכנו אנחנו, ועורכי הדין טרם שלחו את הסקירה שלהם ביחס להגשה זו.

  • רקע – סיכום נימוקי הערעור וכתב התגובה של פייסבוק

נזכיר כי, המערערות הציגו שלושה טיעונים עיקריים בנימוקי הערעור שהוגשו ביום 16.11.2020, כדלקמן: (1) לבית המשפט לערעורים קיימת סמכות שיפוט כלפי החלטת בית המשפט המחוזי לדחות את טענת NSO לחסינות בניגוד לטענת פייסבוק; (2) NSO  פעלה כסוכן (agent) של מדינות ריבוניות זרות ולכן זכאית לחסינות מכח התנהגות  conduct-based immunity)); ו- (3) בית המשפט המחוזי שגה בקביעתו כיNSO  איננה זכאית לחסינות ריבון זר.

בתגובה, המשיבות (פייסבוק ו-וואטסאפ) הציגו שלושה טיעונים עיקריים כדלקמן: (1) לבית המשפט לערעורים אין סמכות שיפוט כלפי החלטת בית המשפט המחוזי לדחות את טענת NSO לחסינות; (2) גם אם קיימת לבית המשפט סמכות שיפוט לדון בערעור , הרי שממילא NSO אינה זכאית לחסינות מכוח התנהגות conduct-based immunity)) מכיוון שמדובר בחברה פרטית, ולא בבן אדם  ;(natural persons)ו- (3) אפילו אם חברות פרטיות יכולות להיות זכאיות לחסינות מכוח התנהגות, NSO אינה יכולה לעמוד בדרישות הדוקטרינה.

  • כתב התשובה מטעם המערערות

בתשובה לטענות שהעלו פייסבוק וואטסאפ, המערערות התייחסו בכתב התשובה שהגישו, בין היתר, לטענות העיקריות הבאות:

 

  1. לבית המשפט לערעורים קיימת סמכות שיפוט במקרה זה, שכן חסינות מכוח התנהגות היא חסינות מפני עצם התביעה (להבדיל לחסינות מפני הטלת חבות משפטית) – בהקשר זה, מפנות המערערות לתקדימים ב- 9th Circuit (כגון פס”ד דוגן נ’ ברק) וב- 4th Circuit (כגוןYousuf v. (Samantar אשר נטען כי מבססים את העובדה שחסינות מפני התנהגות מהווה חסינות מפני עצם התביעה וכי החלטה הדוחה חסינות זו ניתנת לערעור באופן מיידי. לטענת המערערות, המשיבות לא הצביעו על אף פסק דין המבסס את טענתן כי חסינות מכוח התנהגות איננה מהווה חסינות מפני תביעה.

עוד מציינות המערערות, כי אם בית המשפט יכריע אחרת, הדבר למעשה יהווה דחייה של תקדים של אותה ערכאה ממש וכן יצור מחלוקת (“a split”) אל מול ה-4th Circuit.

 

  1. חסינות מכוח התנהגות חלה כלפי סוכנים פרטיים של ממשלות זרות, בין אם המדובר באנשים (“natural persons”) ובין בישויות (“entities”)המערערות דוחות את טענת המשיבות לפיה חסינות מכוח התנהגות מחריגה ישויות פרטיות וחלה רק כלפי אנשים פרטיים. זאת, על קצה המזלג, בעיקר, על בסיס הטענות הבאות:
  • המשיבות למעשה ויתרו על טענה זו ואין באפשרותן להעלות אותה בשלב הערעור – המשיבות מעלות לראשונה במסגרת טענותיהן בהליך הערעור שישויות אינן יכולות לטעון לחסינות מכוח התנהגות. הן לא העלו טענה זו בפני בית המשפט המחוזי, כמו גם את הטענה שחוק חסינות הריבון הזר (ה-(FSIA הוא הבסיס המשפטי היחיד לחסינות של ישויות. בכך, הן ויתרו על טענות אלו.
  • מכל מקום, טענת המשיבות שגויה גם לגופם של דברים, מן הטעמים הבאים:
  • המשפט המקובל מגן על סוכנים פרטיים זרים, כולל ישויות פרטיות, בגין התנהגות שביצעו במסגרת תפקידם כסוכן – וואטסאפ איננה חולקת על כך שחסינות מכוח התנהגות מגנה על סוכנים פרטיים של ממשלות זרות הפועלים בתוקף תפקידם כסוכנים. NSO טוענת שחסינות מכוח התנהגות מתמקדת פחות בזהות האדם או הישות הטוענים לחסינות, ויותר באופי של הפעולה מכוחה נטענת החסינות. חסינות מכוח התנהגות נועדה להגן על ממשלות זרות, הפועלות באמצעות סוכנים. אשר על כן החסינות לא מתמקדת במעמד של הסוכן, אלא בפעילות שבוצעה בשם מדינה זרה. השאלה הרלבנטית היא האם הפעולה בוצעה עבור מדינה זרה, כאשר הן ישות והן אדם פרטי יכולים לפעול בשמה של מדינה זרה ולכן אין מקום להבחין ביניהם. עמדת החברה הינו שישות זרה המשמשת כ”סוכן” יכולה להיות זכאית לחסינות, גם אם איננה בגדר “נושא משרה זר”.

בנוסף נטען שאין להסיק מכך שעד כה הנתבעים בתיקים שנדונו היו אנשים, שישויות מוחרגות מחסינות כסוכן זר. ניתן ללמוד מכך רק שבעשורים האחרונים ממשלות זרות הגבירו את הסתמכותן על קבלנים חיצוניים. אכן, המשיבות וידידי בית המשפט מטעמה לא הצליחו להצביע על תיק אחד אפילו, או החלטה של רשות מבצעת, במסגרתם הוחלט לא להעניק חסינות מכוח התנהגות באופן קטגורי לישות פרטית, בשל מעמדה כישות. נהפוך הוא, ממשלת ארה”ב שמרה לעצמה את הזכות לטעון שהקבלנים מסוג ישויות, אותם היא מעסיקה, חוסים תחת חסינות ריבון בפסיקה בערכאה זרה או בין-לאומית – זאת, במסגרת עמדת ידיד בית משפט שהגישה בתיק CACI. (ראה: CACI Premier Tech., Inc. v. Shimari, Brief for the United States as Amicus Curiae at 10 n.1).

בנוסף, על אף שה-4th Circuit לא נקט מפורשות במונח “חסינות מכוח התנהגות”, הרי שבפועל ה-4th Circuit יישם את המבחן הנוהג ביחס לחסינות זו עבור קבלן שהינו תאגיד במסגרת תיק Butters וקבע שסוכנים פרטיים זכאים לחסינות “when following the commands of a foreign sovereign employer.”.

 

  • חוק חסינות הריבון הזר (ה-FSIA) אינו מחריג ישויות מגדרי חסינות מכוח התנהגות – המערערות דוחות את טענת המשיבות לפיה ה-FSIA מבסס את הנסיבות הבלעדיות במסגרתן ישויות מלאכותיות יהיו זכאיות לחסינות ריבון זר. לטענת המערערות, ה-FSIA אינו חל במקרה זה, אלא חל המשפט המקובל. זאת, מכיוון שה-FSIA הינו חוק צר המתייחס רק לחסינות ריבון זר של מדינות זרות, ואילו במקרה זה מדובר על סוכן זר פרטי ולא על “מדינה זרה”. במסגרת חוק ה-FSIA ההגדרה של “ריבון זר” מכילה גם ישויות המצויות בבעלות המדינה, שכן הן מקבילות למדינה זרה ועל כן זכאיות לחסינות כמדינה זרה. אולם, כאשר מוגשת תביעה כנגד נושא משרה זר או נתבע אחר שאיננו עונה להגדרת הFSIA  כ”מדינה זרה” – ה-FSIA לא יחול. אשר על כן, לא ניתן ללמוד ממנו לגבי השאלה האם ישויות פרטיות זכאיות לחסינות מכוח התנהגות – והדבר יוכרע לפי המשפט המקובל. לטענת המערערות, הקונגרס לא כיוון לכך שחסינות ריבון זר תחת ה-FSIA תחליף את החסינות מכוח התנהגות, אשר מהווה דוקטרינה שונה. דוקטרינת חסינות הריבון הזר תלויה בזהות הנתבע ואילו חסינות מכוח התנהגות תלויה בפעולות של הנתבע. המקרה הזה, כאשר הנתבעת היא סוכן פרטי זר, איננו מהווה תביעה כנגד מדינה זרה  – ועל כן הינו מחוץ לגדרי ה-FSIA ויחול עליו המשפט המקובל.

 

  • טיעוני המדיניות שהעלו המשיבות ועמדות ידיד בית המשפט מטעמן אינן במקומן ואינן רלבנטיות – מטרת חסינות מכוח התנהגות היא לוודא ששאלות הנוגעות ליחסים בין-לאומיים (למשל האם על ממשלות להסתמך על חברות פרטיות) יפתרו על-ידי מדינות, באמצעות צינורות דיפלומטים, ולא לאפשר לתובעים פרטיים כמו וואטסאפ לעצב את המערכת הבין-לאומית, בהתאם להעדפותיהם המבוססות על מניעים כלכליים. בכך שהיא מבקשת מבית המשפט להגביל כיצד ממשלות פועלות באמצעות סוכנים פרטיים, וואטסאפ מנסה למעשה להפר ריבונות של מדינות – הדבר שחסינות מכוח התנהגות נועד לאסור.

עמדות ידיד בית המשפט שהוגשו נוקטות גם הן באותה גישה בכך שהן מבקשות מבית המשפט לשלול חסינות כאמצעי להפסקת שימוש של ממשלות בטכנולוגית מעקב. ההאשמות שנטענו על-ידי ידידי בית המשפט מטעם המשיבות לכך שממשלות משתמשות בטכנולוגיה של NSO להפר את המשפט הבין-לאומי, הן בלתי קבילות בערעור, וחלקן הינן שקריות, חלקיות בצורה מטעה וממילא אינן רלבנטיות לשאלה האם חסינות מכוח התנהגות חלה על ישויות.

המערערות דוחות את טענת המשיבות וידידי בית המשפט מטעמה לכך שהמערערות צריכות לשאת באחריות משפטית לספק “תרופה” לקורבנות, בשל הפרות לכאורה של המשפט הבין-לאומי. המערערות העלו את הטענה, כי כאשר מישהו נפגע מפעולה ריבונית של מדינה, הפתרון הינו לבוא בדברים עם המדינות הרלבנטיות, להבדיל מהגשת תביעה בבתי משפט של מדינה אחרת.

בהקשר זה, תשומת לבכם לאמירה הבאה של המערערות ביחס למדינת ישראל, לפיה מדינת ישראל מפעילה רגולציה כבדה כלפי NSO ויש לה אפשרויות רבות במידה ותגיע למסקנה שNSO הפרה את החוק, לרבות האפשרות לשלול ממנה פעולה אל מול לקוחות מסוימים, ואף האפשרות לבטל לה כליל את הרשיון לנהל עסקים. על כן, ככל שוואטסאפ סבורה כי נפגעה בשל פעולותיה של NSO בשם מדינות זרות, עליה לבקש ממדינת ישראל – בין במישרין ובין באמצעות ממשלת ארה”ב – לנקוט בפעולה. ראו נא הדברים במקור (ההדגשות שלנו):

Nothing about NSO’s entity status justifies shunning the “political . . . redress” available to parties who claim to be “aggrieved” by a government’s conduct. Ans. Br. 49. Far from “fall[ing] into a regulatory void,” id., NSO is heavily regulated by its home nation of Israel. ER52–53. Israel has many options if it concludes that NSO has violated the law, including denying NSO the right to serve certain customers and rescinding its license to conduct business at all. ER52 ¶ 6, 55 ¶ 12. So if WhatsApp believes it has been wronged by NSO’s actions on behalf of foreign states, it should ask Israel—either directly or through the U.S. government—to take action. But WhatsApp may not use a lawsuit against an agent of foreign nations to prevent those nations from choosing the agents through which they “perform uniquely sovereign actions.” Broidy Cap. Mgmt., 982 F.3d at 595.

לבסוף, טוענות המערערות בהקשר זה, כי טענות המדיניות שמעלה וואטסאפ חלות גם כלפיי ממשלת ארה”ב, בנוסף למדינות זרות. ככל שישויות פרטיות אינן זכאיות לחסינות מכוח התנהגות, הדבר יאפשר למדינות אחרות לתבוע בערכאות זרות קבלנים אמריקאים ולשבש את מבצעיה הצבאיים או המודיעיניים של ארה”ב. חסינות מכוח התנהגות נועדה למנוע בדיוק תוצאה זו. וואטסאפ מנסה למנוע מכל המדינות, לרבות ארה”ב, להשתמש בטכנולוגיה או כלים אחרים שאין להן אפשרות לייצר בעצמן.

 

  1. הקביעות העובדתיות של בית המשפט המחוזי מצביעות על כך שNSO זכאית לחסינות מכוח התנהגות

בית המשפט המחוזי הצביע על מבחן משולש עבור חסינות מכוח התנהגות: 1. האם מדובר בסוכן של מדינה זרה? 2. האם הפעולות בוצעו במסגרת תפקידו הרשמי של הסוכן 3. האם הפעלת סמכות שיפוט במקרה זה תעלה כדי אכיפת חוק כנגד מדינה זרה – ” to enforce a rule of law against the foreign state”. לטענת NSO, בית המשפט המחוזי הכריע במישור העובדתי כי NSO עומדת בשני התנאים הראשונים, בכך שהיא פועלת מטעם מדינה זרה והפעולות שלה בוצעו במסגרת תפקידה כסוכן של המדינה. בית המשפט המחוזי דחה את טענת החסינות, רק על בסיס ניתוח שגוי שערך לרכיב השלישי, בכך שקבע כי חסינות מכוח התנהגות אינה חלה כאשר סוכן זר נתבע בכובעו הפרטי.

 

בערעור,  המשיבות מנסות למחות על ממצאיו העובדתיים של בית המשפט המחוזי ביחס לשני הרכיבים הראשונים הנ”ל, כאשר הן לא העלו זאת בפני בית המשפט המחוזי ועל כן אינן יכולות להעלות זאת לראשונה בשלב הערעור. גם אילו היו יכולות להעלות טענות אלו בשלב זה, הרי שאין בידיהן להראות שממצאיו של בית המשפט המחוזי היו שגויות בעליל.

 

לא זו אף זוNSO  טוענת שאם מנתחים את ממצאיו של בית המשפט המחוזי במסגרת המשפטית הנכונה – הרי שהם מצביעים על כך שNSO אכן זכאית לחסינות.

וביתר פירוט:

  • המערערות טוענות מכיוון שוואטסאפ לא הגישה ראיות עובדתיות רלבנטיות לסתור את העובדות שהציגה NSO בפני בית המשפט המחוזי על כך שNSO היא סוכן של מדינה זרה והפעולות שלה בוצעו במסגרת תפקידה – היא ויתרה על האפשרות לחלוק על העובדות הללו במסגרת הערעור;
  • בית המשפט קבע בצדק שNSO הינה סוכן זר אשר פעל במסגרת תפקידו כסוכן – גם אם לא היתה מוותרת על הטענות האמורות, על המשיבות הנטל להצביע על כך שממצאיו של בית המשפט המחוזי היו “clearly erroneous” וזאת הן לא עשו. למעשה, בית המשפט קבע בצדק שNSO הינה סוכן זר אשר פעל במסגרת תפקידו כסוכן “agent[] of foreign governments”) .(ER11,

מעניין לציין, כי NSO מתייחסת לחוזה אליו מפנה וואטסאפ בשלב זה – של מכירת פגסוס למשווק פרטי (כדי להראות דוגמא לכך שפעלה עבור חברה פרטית). לטענת NSO, וואטסאפ ויתרה על זכותה לטעון זאת, בכך שלא העלתה את הטיעון המבוסס על נייר זה בפני בית המשפט המחוזי. מכל מקום, החוזה מציין כי NSO תספק את התוכנה לגאנה, לא למשווק פרטי. בנוסף, בהתאם לחוק הישראלי, העסקה כולה דורשת עיון ואישור של משרד הביטחון הישראלי: “”as required by Israeli law, the entire transaction was subject to review and approval by “IMOD,” Israel’s Ministry of Defense”.. כך שגם תחת חוזה זה, בדומה ליתר החוזים, NSO שימשה כסוכן של ממשלה זרה, ולא של גוף פרטי.

 

  • חסינות מכוח התנהגות מגנה על סוכנים זרים שנתבעו בכובעם הפרטי (“in their individual capacity”)

גם בהנחה שחסינות מכוח התנהגות חלה רק במקרה בו תביעה תעלה כדי אכיפת חוק כנגד מדינה זרה “would enforce a rule of law against the state” – אין הכוונה שפסק הדין יהיה בהכרח כנגד המדינה. הרי כל הרעיון של חסינות מכוח התנהגות הוא שהיא נדרשת כאשר המדינה עצמה איננה הצד האמיתי בעל האינטרס בתביעה – שאילו זה היה המצב – ממילא היה חל ה-FSIA אשר היה חוסם את התביעה. אשר על כן, טענת וואטסאפ לפיה על מנת להיכלל תחת חסינות מכוח התנהגות יש להראות שמדינה זרה היא הצד האמיתי בעל האינטרס בתביעה  – היא שגויה. לטענת המערערות, תביעה מנסה לאכוף חוק כנגד מדינה זרה (“to enforce a rule of law against the state)” כאשר היא מבקשת לקבוע כי פעילות של סוכן זר בשמה של ממשלה זרה היתה לא חוקית. וואטסאפ מנסה לגרום לכך שיהיה לממשלות בלתי אפשרי להשתמש בטכנולוגיה שמוכרת NSO או כל קבלן פרטי אחר. אך בחירתה של ממשלה כיצד לבצע פעולות ריבוניות, היא כשלעצמה פעולה ריבונית.

נוכח כל האמור לעיל, המערערות טוענות כי על בית המשפט לערעורים להפוך את החלטתו של בית המשפט המחוזי אשר דחה את הבקשה לדחייה על הסף, ולקבוע כי NSO זכאית לחסינות מכוח התנהגות.

PDF

דוח פנימי מרלין מזל על סיכויי ערעור פגסוס בקליפורניה כסוכנת של מדינת ישראל 7-2-2021

 

 

סקירת חומרים מהתקשורת שהכינו על תביעות נגד NSO-פגסוס – ירדן רובינשטיין

סקירת ההליכים המשפטיים והמחקריים כנגד חברת אן.אס.או  בישראל וברחבי העולם

הליכים משפטיים

ישראל

  1. בגץ 5662/17 ח”כ תמר זנדברג נ’ שר הביטחון

 

מדובר בעתירה לבג”ץ אשר הוגשה בשנת 2017, על-ידי ח”כ תמר זנדברג באמצעות עורך דין איתי מק (עורך דין ופעיל חברתי בתחום זכויות האדם), כנגד שר הבטחון, ראשת אגף הפיקוח על ייצוא בטחוני, משרד הבטחון ומשרד החוץ. בעתירה מאוחרת יותר שתפורט להלן (עתמ 28312-05-19) הזכירו העותרים כי הליך זה עוסק בביטול רישיון הייצוא של משיבה 5  באותה עתירה (חברת אן. אס. או) למקסיקו. ב-18.11.19 התקבלה החלטה של בית המשפט להסיר את איסור פרסום פסק הדין באופן יחסי, החושף את ההחלטה כי העתירה נדחתה.[1]

 

  1. עתמ 28312-05-19 מלקאר ואח’ נ’ ראשת אגף הפיקוח על ייצוא ביטחוני ואח’

 

עובדות המקרה: מדובר בעתירה מנהלית אשר הוגשה לביהמ”ש המחוזי בתל אביב-יפו, על-ידי 30 עותרים, המיוצגים על ידי עו”ד איתי מק. עותרת מס’ 1 היא מנכ”לית ארגון Amnesty International בישראל. העתירה הוגשה נגד ראשת אגף הפיקוח על ייצוא ביטחוני במשרד הביטחון, שר הביטחון, משרד הביטחון, משרד החוץ, וחברת אן. אס. או טכנולוגיות בע”מ (להלן: החברה). העתירה הוגשה, לטענת העותרים, על רקע ניסיונות להשתמש בתוכנת הריגול כלפי מכשיר סלולרי של איש צוות Amnesty International, כפי שפורסם באתר הארגון באוגוסט 2018.[2]

הטענות המשפטיות:

  • העותרים טוענים כי אף שתוכנת פגסוס הייתה יכולה להיחשב מוצר “דו שימושי” (בעל שימושים ביטחוניים ואזרחיים), המשיבים 1-4 מחשיבים אותה כ”ציוד ביטחוני” לכל דבר ועניין, עליו חל חוק הפיקוח והייצוא שלו דורש רישיון לייצוא ביטחוני מהמשיבה 1. דהיינו, בכך שהגדירו את המוצר כ”ציוד ביטחוני”, המצריך אישור משרד הביטחון על מנת לייצאו, לא ניתן לייצאו באמצעות פיקוח ואישור אזרחי ממשרד הכלכלה בלבד. בכך טוענים העותרים כי המשיבים מזהים בעצמם את הסכנה האינהרנטית במוצר הדורשת פיקוח של המשיבה 1 ואפ”י (ראו פס’ 26 לעתירה).
  • לטענת העותרים, המשיבים 1-4 פוגעים ביסודות הדמוקרטיים של מדינת ישראל בסירובם למסור מידע על הרישיון שניתן לחברה, במיוחד מכיוון שמידע רב כבר פורסם בתקשורת. זאת, לטענת העותרים, מהטעם כי הציבור מפקח על רשויות השלטון (ראו פס’ 62-69 לעתירה).
  • לטענת העותרים, יש להחיל ביקורת שיפוטית על סמכות ראשת אגף הפיקוח לשם התנהלות מנהלית תקינה, ומשום שכך, על ראשת אגף הפיקוח לפרסם את המידע והשיקולים שקדמו להחלטותיה על מתן רישיונות (ראו פס’ 73-80 לעתירה)
  • לטענת העותרים, השימוש במערכת “פגסוס” של המשיבה 5 נגד Amnesty International מפר את מחויבויותיה הבין לאומיות של מדינת ישראל – ביניהן חובותיה להגן על הזכות לפרטיות,[3] הזכות לחופש הביטוי[4] והזכות לפעילות להגנה על זכויות אדם.[5]
  • לטענת העותרים, המשיבים 1-4 חרגו מסמכותם, בכך שסייעו, על-פי הטענה, להתקיימותן של הפרות חמורות של דיני זכויות האדם, בניגוד לחוק הישראלי. חוסר הסמכות נובע, לטענתם, מחריגה ממרחב הסבירות של ההחלטה המנהלית בעניין הרישיון שניתן לחברה. העותרים טוענים כי חוסר הסבירות מתבטא באי שקילת כל השיקולים הרלוונטיים ו/או מתן משקל מוטעה לשיקולים השונים. לטענת העותרים, סמכות “הרשות” הקבועה בס’ 8 ו- 9 לחוק הפיקוח,[6] הפכה בנסיבות העניין החמורות לסמכות המחייבת את המשיבים 1-4. משלא נעשה שימוש בסמכות זו, חרגה הרשות ממתחם הסבירות ולכן גם מסמכותה.

יצוין, כי העותרים הזכירו את בגץ 5662/17 ח”כ תמר זנדברג נ’ שר הביטחון הנ”ל, אשר לדבריהם עסק בבקשה לביטול הרישיון של החברה במקסיקו.

הסעד המבוקש: להורות למשיבה 1 להפעיל את סמכותה הקבועה בחוק הפיקוח על ייצוא ביטחוני, תשס”ז-2007, ולהורות על ביטול רישיון הייצוא הביטחוני שנתן אגף הפיקוח על ייצוא ביטחוני למשיבה 5 לייצוא מערכת המעקב ששימשה ו/או משמשת נגד Amnesty International.

 

סטטוס ההליך: ההליך עודנו תלוי ועומד, בביהמ”ש המחוזי תל-אביב יפו. דיון מוקדם בעתירה נקבע לתאריך 16.1.2020.[7] הוא קיבל סיקור נרחב בתקשורת ישראלית[8] ובאתר אמנסטי הבינ”ל (ראה ה”ש 1).

 

  1. ת”א (שלום ת”א) 2401-12-18 עבד אלעזיז אלזהראני נ’ קבוצת אן. אס. או. טכנולוגיות בע”מ ואח’ –

 

עובדות המקרה: על-פי פרסומים בתקשורת, ב-2 באוקטובר 2018 נרצח העיתונאי ג’מאל חאשוקג’י, עיתונאי ביקורתי כלפי המשטר הסעודי המלוכני, בעת שביקר בקונסוליה הסעודית באיסטנבול. התובע, עומר עבד אלעזיז אלזהראני, הוא חברו ועמיתו של חאשוקג’י. לטענתו, תוכנת הריגול המפורסמת של החברה, “פגסוס”, שימשה לריגול אחר השיחות וחילופי ההודעות שקיים עם חאשוקג’י טרם הירצחו, והמידע שנאסף באמצעותה “תרם תרומה ממשית להחלטה לחסל את מר חאשוקג’י”.[9] לפני כשנה פנה עבד אלעזיז, אזרח סעודי המתגורר בקנדה, לבית-המשפט בתביעה נגד החברה ונגד חברת סייבר טכנולוגיות בע”מ (באמצעות עו”ד עלאא מחאג’נה). במסגרת זו, טען עבד אלעזיז, כי “תפקידן של הנתבעות בפעולות המעקב אינו מסתיים עם מכירת המערכת לגורמים ולמנגנונים שונים, אלא הוא נמשך מעבר לשלב זה והנתבעות ממשיכות לגלות מעורבות אקטיבית בשלבים של העברת הנתונים, עיבוד הנתונים, הדרכה על הפעלת המערכת, וגם סיפוק עדכונים ושדרוג למערכת”. משכך, נטען כי האחריות על השלכות הפעלת המערכת מוטלת על החברה.

 

הטענות המשפטיות: לטענת עבד אלעזיז, “השימוש במערכת ‘פגסוס’ והריגול אחר מעשיו וחשיפת שיתוף הפעולה בינו לבין המנוח חאשוקג’י תרמו תרומה ממשית לחיסולו. התובע יטען כי התקיים קשר סיבתי ישיר בין פעולות המעקב שבוצעו באמצעות מערכת ‘פגסוס’ שבאחריות הנתבעות לבין חיסולו של המנוח חאשוקג’י. התובע יטען כי פריצת מכשיר הטלפון החכם שלו על ידי מערכת ‘פגסוס’ הביאה לפגיעה בזכויותיו ובפרטיותו”.

 

הסעד המבוקש: עבד אלעזיז דרש פיצוי בסך 600 אלף שקל בשל הפגיעה בפרטיותו. בנוסף ביקש מבית-המשפט להוציא צו האוסר על החברה למכור תוכנות ריגול נוספות לערב-הסעודית ולחדול מלתחזק ולעדכן את התוכנות שמכרו לה, וכן צו המחייב את החברה ולקוחותיה לחדול מלרגל אחריו. בנוסף ביקש עבד אלעזיז מבית-המשפט להוציא צו האוסר על החברה למכור תוכנות ריגול למשטרים הידועים בהפרות שיטתיות של זכויות אדם.

 

סטטוס התביעה: בית-המשפט סירב לאחרונה (22.12.19) לבקשת הנתבעים לדחות את התביעה על הסף. כמו כן, סירב בית המשפט לבקשה להטיל חיסיון על ההליך המשפטי. דיון בקדם-משפט צפוי להתקיים בתאריך 13.7.2020, והצדדים צפויים להגיש את כתבי התביעה וההגנה בחודש פברואר 2020 (ראו החלטה מצ”ב).

  1. קפריסין
    1. בפתח הדברים יוער, כי היה קושי רב באיתור התביעה עצמה. על כן, המידע להלן נסמך אך ורק על דיווחים בתקשורת.

 

עובדות המקרה: על-פי הסיקור התקשורתי, מדובר בתביעה שהוגשה על ידי חמישה אזרחים מקסיקנים וכן אזרח קטארי (בודד) – כולם עיתונאים ופעילי זכויות אדם. התובעים טוענים שהופעלה כנגדם תוכנת ריגול בין השנים 2014-2016 שפותחה על ידי החברה.[10] לפי הדיווחים בתקשורת, נטען כי התביעה שהוגשה בבית המשפט המחוזי בתל-אביב על-ידי מר עבד אלעאזיז אלזהראני, הינה זהה לתביעה שהוגשה בקפריסין.

 

טענות משפטיות: לא הצלחנו לאתר את התביעה עצמה. אולם, כאמור, על-פי דיווחים בתקשורת, היא אמורה להיות זהה לזו שהוגשה בישראל על-ידי מר עבד אלעאזיז אלזהראני,  ונסקרה לעיל.

 

הסעד המבוקש: היות ואין בידינו התביעה עצמה, לא ידוע לנו מהו הסעד המבוקש מהחברה.

 

סטטוס התביעה: למיטב ידיעתנו, התביעה הוגשה לא מזמן. אין בידינו מידע נוסף.

הליכים שאינם משפטיים

  1. מכון Citizen Lab, אוניברסיטת טורונטו –The Citizen Lab, interdisciplinary laboratory based at the Munk School of Global Affairs & Public Policy, University of Toronto

 

רקע: במאי 2019, לאחר פרסום הטענות כלפי החברה באמצעי התקשורת השונים, פתח מכון מחקר בשםCitizen Lab   (להלן: המכון) באוניברסיטת טורונטו מחקר נרחב ומקיף על התנהלות החברה, ופרסם מספר דוחות בנושא.[11]

ב- 18 ליוני 2019, פורסם מכתב שנשלח לחברת , לאחר שפרסמה את תמיכתה בחברת אן. אס. או ואת כוונתה לרכוש בה מניות.[12] בהודעתם לתקשורת, לטענת המכון, טענו חברת Novalpina כי בכוונתם לערוך שינויים בחברת אן. אס. או שיקדמו ציות לעקרונות האו”ם לשילוב עסקים וזכויות אדם.[13] לאורך המכתב מפרט Citizen Lab על כשליה של חברת Novalpina בעבר לשמור על זכויות אדם באמצעות הטכנולוגיות שרכשה, ומדוע עליה ליישם את הכללים יותר באדיקות משיישמה אותם בעבר.

להלן תפורט הביקורת המרכזית שעולה מהמכתב כלפי Novalpina וחברת אן.אס.או:

 

  • לטענת המכון, החברה נמנעת ממענה על שאלות הנוגעות להפרות שביצעה לכאורה, בשל טענות לחסיון. בתגובה ספציפית לשאלה שנשאלה חברת Novalpina, השיבה כי המידע מסווג ונוגע לחקיקת “ביטחון לאומי” (“[t]he underlying information relating to such investigations is highly confidential, with disclosure explicitly prohibited under national security legislation”)

 

  • לטענת המכון, הסירוב המתמשך של חברת Novalpina למסור פרטים על הפרות עבר (past abuses) אינו עולה בקנה אחד עם עקרונות האו”ם לעסקים וזכויות אדם נשואי המכתב הנ”ל. לפי עקרון מס’ 21, חברות ועסקים צריכים לדווח באופן רשמי כיצד הם מתייחסים לסיכונים לפגיעה בזכויות אדם, ולספק מידע שיש בו כדי לבחון את הלימת הפתרונות שניתנים לפגיעות שכאלו בזכויות אדם.[14] תחת עקרון מס’ 22, על עסקים אשר זיהו אפשרות שגרמו בפעילותם או תרמו להתרחשותן של הפרות של זכויות אדם, להביא לשינוי או לשתף פעולה עם התרופות המתאימות להפרה באמצעות הפעלת הליך לגיטימי (should provide for or cooperate in their remediation through legitimate processes).[15]

למיטב ידיעת Citizen Lab ליום כתיבת המכתב לחברת Novalpina, החברות המדוברות מסרבות למסור מידע בנוגע למספר הפרות זכויות אדם שנטענו כנגדן, ובכך מונעות הערכה ובדיקה חיצונית של שמירה על זכויות אדם על ידי החברה, בניגוד לעקרונות המנחים של האו”ם כפי שנכתבו לעיל.

נוכח הסירוב למסור מידע כמבוקש, המכון גורס כי יש להניח כי החברה אינה יכולה, או אינה מוכנה (inability or unwillingness) לקחת את העניין ברצינות (בהקשר של עמידה בהתחייבויות החברה לשמירה על זכויות אדם).

 

  1. מקסיקו

 

בפתח הדברים נדגיש, כי לא עלה בידינו למצוא אינדיקציה בתקשורת לכך שתביעה כלשהי הוגשה בבית משפט במקסיקו כנגד החברה בנושא שיפורט להלן. אשר על כן, להלן נסקור את הפרסומים הרלבנטיים  בתקשורת בנושא: יוער, כי מדובר במקרה נוסף אשר, לפי הכתבות בנושא, נחקר על ידי המכון citizen lab באוניברסיטת טורונטו.

בחודש מרץ 2019  עלו טענות בתקשורת כי נעשה שימוש בתוכנת ריגול של חברת אן. אס. או  על מנת לכוון תקיפה של אלמנתו של עיתונאי מוכר במקסיקו.

על-פי הפרסומים, לאחר רצח העיתונאי המקסיקני חאבייר וולדס קרדנס (Javier Valdez Cárdenas), הידוע בסיקורו של סחר בינלאומי בסמים, החלו ניסיונות פריצה חוזרים ונשנים של מכשיר הטלפון הסלולרי של אלמנתו.[16] לטענת מכון Citizen Lab באוניברסיטת טורונטו, הודעות הטקסט שנשלחו לגריזלדה טריאנה (אלמנתו של קרדנס), גם היא עיתונאית במקצועה, טמנו בחובן תוכנה שאמורה הייתה להפוך את מכשירה הסלולרי של טריאנה למכשיר ריגול רב מימדים.[17]

[1] ראו החלטה בתיק מיום 18/11/2019 (מצ”ב).

[2] Amnesty International Among Targets of NSO-powered Campaign, 1 August 2018, 00:01 https://www.amnesty.org/en/latest/research/2018/08/amnesty-international-among-targets-of-nso-powered-campaign/

[3] לפי ההכרזה הבין-לאומית לזכויות אדם משנת 1948, סעיף 17 לאמנה הבין-לאומית בדבר זכויות אזרחיות ופוליטיות משנת 1966,

[4] סעיף 19 לאמנה הבין-לאומית בדבר זכויות אזרחיות ופוליטיות משנת 1966

[5] UNOHCHR, Declaration on the Right and Responsibility of Individuals, Groups and Organs of Society to Promote and Protect Universally Recognized Human Rights and Fundamental Freedoms, Adopted by General Assembly resolution 53/144 of 9 December 1998, article 1.

[6] סעיף 8 לחוק הפיקוח מעניק סמכות לרשות לסרב למתן רישיון או להתנותו בתנאים מסוימים, דוגמת שיקולים הנוגעים למשתמש הסופי או השימוש הסופי במוצר, (ס’ 8(7) לחוק). המוזכרים בעתירה בסעיף 75). סעיף 9 מעניק סמכות לרשות לבטל רישיון שניתן או להתלות או להגביל את הרישיון לפי השיקולים המנויים בסעיף 8 (ראו סעיף 9(א) לחוק)

[7] מס’ ההליך למעקב במערכת נט-המשפט: 28312-05-19.

[8]Is Amnesty right to say NSO failing new U.N. human rights test? Yonah Jeremy Bob, 15.10.2019  https://www.jpost.com/International/Is-Amnesty-right-to-say-NSO-failing-new-UN-human-rights-test-604224

NSO Spyware Used to Target Moroccan Human Rights Activists, Says Amnesty, Omer Kabir, 10.10.2019  https://www.calcalistech.com/ctech/articles/0,7340,L-3771734,00.html

[9] אושרה הגשת תביעה של מתנגד משטר סעודי נגד חברת הריגול הישראלית NSO, אורן פרסיקו, 29.12.2019 https://www.the7eye.org.il/355775

[10]  UPDATE 2-Facebook sues Israel’s NSO Group over alleged WhatsApp hack, Raphael Satter and Elizabeth Culliford. 29.10.2019 https://www.cnbc.com/2019/10/29/reuters-america-update-2-facebook-sues-israels-nso-group-over-alleged-whatsapp-hack.html

[11] Posts tagged “NSO Group” https://citizenlab.ca/tag/nso-group/

[12] Novalpina Capital LLP to Unveil New Governance Framework at NSO Group Within 90 Days, June 14 2019 https://www.novalpina.pe/novalpina-capital-llp-to-unveil-new-governance-framework-at-nso-group-within-90-days/

[13] Letter to Novalpina Capital Regarding Statement on UN Guiding Principles, Ron Deibert

June 18, 2019 https://citizenlab.ca/2019/06/letter-to-novalpina-regarding-statement-on-un-guiding-principles/

[14] “Business enterprises should report formally on how risks of severe human rights impacts are being addressed and “[p]rovide information that is sufficient to evaluate the adequacy of an enterprise’s response to the particular human rights impact involved.” ראו המסמך השלם של העקרונות המנחים: UN Guiding Principles on Business and Human Rights, 2011, article 21 https://www.ohchr.org/documents/publications/guidingprinciplesbusinesshr_en.pdf

[15] שם, ראו עיקרון מס’ 22.

[16]  NSO Group spyware used to target widow of Mexican journalist, researchers say, Sean Lyngaas

MAR 21, 2019 see: https://www.cyberscoop.com/nso-group-spyware-targeted-widow-mexican-journalist-researchers-say/

[17] Lawsuit Asks to Restrict Sales of Israeli Spyware, Lilach Baumer 02.09.18 https://www.calcalistech.com/ctech/articles/0,7340,L-3745470,00.html

הערת ירדן רובינשטיין: תיקנתי. מקווה שהבנתי נכון. בקליפורניה כתוב: NSO Group’s annual report filed on February 28, 2019, listed Defendant Q

 

PDF

סקירת הליכים משפטיים בארץ ובעולם ירדן רובינשטיין וורד שפילמן NSO

 

 

עיקרי טיעון בערעור של NSO בבית המשפט העליון האמריקאי

 

כשהתיק הגיע לעליון בוושינגטון התבקש יועמ”ש ממשלת ארה”ב לחוות דעה.  היועמ”ש חיווה דעתו נגד NSO שאין לה סיכוי בערעור. בעיקרי טיעון אלה NSO טוענת שיועמ”ש ממשלת ארה”ב טועה וכן מגיעה לה חסינות, כקבלנית וסוכנת של מדינת ישראל.

NSO מבקשת להשוות את מעמדה לזה של עובדי מדינה.  כשעובדי מדינה ישראלים או זרים אחרים נתבעים, חוק חסינות המדינות הזרות FSIA לא חל, אבל עדיין יכולים לדרוש ולהוכיח חסינות על סמך ההלכות הבריטיות הישנות של המשפט המקובל.  ככה נקבע בפס”ד סמנטר.  NSO מבקשת שגם לה יתנו חסינות לפי ההלכות הישנות של המשפט המקובל כמו לעובדי מדינה.

אבל היועמ”ש האמריקאי חיווה דעתו שלא מגיע ל NSO חסינות, והוא גם סירב לתת לה חסינות דיפלומטית SOI – שזו איגרת דיפלומטית שדומה ל”תעודת חיסיון ממשלתית”.

NSO משבחת את עצמה ככלי הכי יעיל במניעת טרור, ושהיא מפוקחת היטב ע”י ממשלת ישראל, ושבמתקפת טרור בלונדון התגלה שהערבושים התכתבו בווצאפ כמה דקות לפני המתקפה.

אבל זה טיעון פסיכי כי יש טלגרם, סיגנל, ועוד אין ספור תוכנות סמס, וחוץ מזה השופט הראשון אמר שהוא לא מוכן לתת חסינות לסוכנת הקבלנית NSO אלא אם כן יתייצב גוף שמוכן להודיע כי הוא ישלם את הפיצוי, אם התובעים יזכו.   הכוונה כמובן למדינת ישראל.  לכך עוה”ד של NSO לא ענו בכלל.

 

NSO v Whatsapp Supreme Court Appeal Supplemental Brief of NSO 2-12-2022

See “Supreme Court declines to block WhatsApp lawsuit over NSO phone hacking”, TechCrunch, 9/1/2023

https://techcrunch.com/2023/01/09/whatsapp-green-light-lawsuit-nso-group-supreme-court/

 

 

 

Views: 148

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *